Mellan den 6:e och 9:e maj anordnades Elfack på Svenska Mässan i Göteborg. På plats fanns över 400 utställare och mässan besöktes under veckan av drygt 22 000 besökare. Alla stora aktörer inom el-, energi- och belysningsbranschen fanns på plats för att visa upp de senaste nyheterna. Det var en kraftsamling kring elektrifiering och digitalisering för ett hållbart samhälle. Och speciellt hållbarhet är något som verkligen slagit igenom och blivit en stor konkurrensfördel

Huvudbudskapet i Sonepars monter var att lansera namnbytet, från Elektroskandia till Sonepar, som officiellt skedde under Elfack, men fokus var även på specialområdena belysning, säkerhet, infra samt solkraft/batterier. Medarbetare med specialistkompetens inom dessa områden fanns även i montern för att svara på frågor. Hållbarhet, logistiktjänster samt digitala lösningar är högaktuellt och Sonepar har här ett brett erbjudande som de många mässbesökarna kunde få ta del av. Läs mer om namnbytes-releasen här!

 

Gå direkt till avsnitt:

Sonepar på Elfack

Marcus Björk
divisionschef Infra Sonepar Sverige

Vad ser du fram emot denna Elfacksvecka?

– Det är alltid kul med Elfack och att träffa kunder men givetvis extra spännande i år i och med vårt namnbyte och alla aktiviteter kring detta. Som Sonepar får vi större muskler och kan dra fördelar av varumärket, men för övrigt jobbar vi på som tidigare med fortsatt lokal närvaro och stort kundfokus.

Kjell Roman
chef Marknadskommunikation Sonepar Sverige

Hur har namnbytet påverkat planeringen av Elfack?

– Att implementera en ny logotype och ny grafisk profil har givetvis varit en utmaning och gjort jobbet inför mässan lite mer komplex än vanligt. Men det har fungerat bra då vi planerat för det under lång tid och delat upp ansvaret internt.

Roger Törnberg
NKAM Elinstallation Sonepar Sverige

Vad tycker du ska bli roligast under mässan?

– Det är givetvis alla möten och att träffa kunder och leverantörer. Alla i branschen är här så att finnas på Elfack är ett utmärkt tillfälle att nätverka. Även om affärerna idag är digitala så är de fysiska mötena allt viktigare. Givetvis ska det även bli roligt att presentera och få ut Sonepar-namnet.

Rickard Dittlau, försäljningsdirektör Sonepar Sverige, på besök hos Elektrikerpodden.

After Mäss på Liseberg

På onsdag och torsdag under mässveckan bjöd Sonepar sina kunder på After Mäss på Liseberg. Vårsolen tittade fram och de många besökarna bjöds på dricka med tilltugg och mingel. En trevlig avrundning efter en dag på mässan med många nya intryck att ta in. De som ville kunde också passa på att åka berg- och dalbana.

Niklas Ahnström
stationstekniker One Nordic Säffle

”Jag har precis åkt berg- och dalbanan och är nu på väg till Sonepars After Mäss, för en fortsatt trevlig eftermiddag.”

Alexander Holmberg
arbetsledare Caverion

”Jag har varit på och gått runt på Elfack hela dagen och bland annat besökt Sonepars monter tillsammans med kollegor. After Mäss blir nu en perfekt avslutning på dagen!”

Kenneth Andersson
utesäljare Industri Sonepar

”Det har varit en mycket givande dag på Elfack där jag träffat många leverantörer och även kunder.”

Johan Ekström
installationselektriker RF Elservice

”Jag har varit på och gått runt på Elfack hela dagen och bland annat besökt Sonepars monter tillsammans med kollegor. After Mäss blir nu en perfekt avslutning på dagen!”

Hållbarhet och återbruk hos Cardi

Fredrik Lindeberg, marknadschef Cardi, var nöjd med det stora intresset från besökarna på Elfack.

Hos Cardi-belysning var det betoning på hållbarhet, återbruk, uppkopplade armaturer och snabbkopplingar. Allt fler av deras belysningsprodukter är modulärt uppbyggda, vilket innebär att det är enkelt att byta komponenter om något går sönder eller om man vill uppdatera armaturen i framtiden. Även produkternas material ska ha så liten miljöpåverkan som möjligt och vara återvunnet och återvinningsbart. Efterfrågan på återbruk av armaturer växer och Cardi har därför tagit fram LED-insatser till armaturer med konventionella ljuskällor. Färdiga utbyteskit finns till företagets produkter och man kan även tillverka LED-insatser till andra fabrikat.

Tillbaka till menyn >>

Cardi satsar på att ha modulärt uppbyggda armaturer, för att förenkla framtida underhåll och uppdateringar.

Cardi slog ett slag för att på olika sätt spara energi, som till exempel armaturer med förmonterade snabbkopplingssystem och trådlös belysningsstyrning.

Ett antal produktnyheter visades upp på mässan, bland annat de innovativa gatu- och park-armaturerna Creo och Mira.

I ett mörkt rum i montern demonstrerades olika belysningslösningar, för att besökarna skulle få förståelse för att tänka på omgivningen, vad man belyser och att välja rätt typ av armatur för rätt ändamål. Peder Wibom, produktansvarig Cardi, guidade besökarna i mörka rummet och visade på skillnaderna med ljus beroende på typ av armatur.

Flygande start för ipipe

– Vi har byggt ipipe med installatören i fokus. Det ska vara enkelt att välja hållbart utan att det påverkar arbetsflödet, säger Jonas Reincke, vd ipipe.

Ipipe har fått ett fantastiskt mottagande på marknaden sedan starten och målsättningen är hög. Sortimentet består av installationsrör, flexibla installationsrör och fördragna flexrör. Produkterna är utvecklade för att vara både mer miljövänliga och smartare att arbeta med. Genom avancerad materialåtervinning består ipipes installationsrör av upp till 80% återvunnen PCR-plast, vilket minskar klimatavtrycket med upp till 70% jämfört med traditionella alternativ. Målet för ipipe är att få in hållbarhet i produkterna utan att tappa funktion.

Tillbaka till menyn >>

Intresset för ipipe var stort och de många besökarna i montern bjöds på såväl produktinformation som varmkorv.

Ipipes installationsrör är uppyggt i tre delar, med större innerdiameter och en optimerad nanofriktionsyta vilket gör installationen snabbare och smidigare.

Flera spännande nyheter från Prysmian

Prysmian hade en stor och luftig monter som tilldrog sig mycket intresse.

Prysmian satsar allt mer på fördragen kvalitetskabel med varumärket ProFit. Finns lagerlagda hos Sonepar Sverige, i butiker och på centrallager.

Prysmian, med varumärket Draka, hade en stor monter där man visade upp flera nyheter. Aceflex, en av företagets populäraste produktfamiljer, har nu kompletterats med den nya grövre dimensionen 5G25. Företaget fokuserar nu också på fördraget FQ pure, sortimentet är allt mer komplett (16 artikelnummer) och återfinns i Sonepars butiker. En annan nyhet var P-Laser, ett högpresterande material, som till skillnad mot PEX, är helt återvinningsbart.

Tillbaka till menyn >>

Prysmians Gustaf Jonsson, Therese Rydholm och Carl-Johan Rentner var nöjda med den första mässdagen.

Aceflex 5G25.

Verktyg från Milwaukee i Sonepars sortiment

Johan Fredriksson, kategoriansvarig El/Infra Milwaukee, hade fullt upp under mässan.

Sedan ett år tillbaka återfinns en stor bredd av Milwaukees verktygssortiment i Sonepars butiker. Milwaukee har 90 medarbetare i Sverige och man arbetar mot ett antal olika kundkategorier. Bara mot elbranschen har företaget 14 slutkundssäljare. En av många spännande produkter som demonstrerades i montern var en hydraulisk fjärrstyrd kabelsax för markarbeten. Med denna produkt kan teknikern befinna sig på säkert avstånd då man klipper en kabel. Detta ifall man inte vet om kabeln är spänningslös.

Tillbaka till menyn >>

Den fjärrstyrda kabelsaxen kan klippa kablar med en grovlek upp till 75 mm.

Prisbelönt kabelskyddsrör hos GF Piping System

Uponor FastGuard är ett delbart SRS-rör, för tuffa förhållanden. Det krävs inga specialverktyg för ihopkoppling, det är bara att med hand eller fot trycka ned ihopsättningsmekanismen.

Sedan förra året ingår Uponor i den Schweiziska koncernen GF, med totalt 20 000 anställda. Alla produkter för den svenska marknaden tillverkas i Sverige och Finland. På Elfack visade man upp den nya, ergonomiska kabelskyddslösningen Uponor FastGuard som gör installationen både snabbare och enklare. Bland fördelarna med produkten märks den unika låsmekanismen, vars design sparar på installatörens knän och rygg. Produkten har vunnit 2025 års Red Dot Design Award för sin funktionella och ergonomiska design!

Tillbaka till menyn >>

Robert Burén, sälj- och marknadschef GF Piping Systems visar stolt upp Uponor FastGuard. Tack vare att röret är delbart spar man lageryta och transportkostnader samt att det är enkelt att komplettera befintliga installationer.

I montern visades även Uponors släta PE-kabelrör, som har lägre miljöavtryck (93%) tack vare återvunnen PE. Kabelrören tillverkas av återvunnen polyeten från bland annat byggproduktion.

Produkter från Ensto för ökad elektrifiering

Björn Gustafsson, vd Ensto Sverige var glad över den positiva responsen från mässbesökarna.

Trenden är tydlig, allt mer ström krävs i samhället och elektrifieringen ökar med högre spänning och grövre kabel. Det avseglade sig också i Enstos monter där man bland annat kunde se deras nya, robusta nätstation, hybridskarv för vindkraftverk och skärmade avslut 12–36kV

Tillbaka till menyn >>

En nyhet var Enstos nya 3-ledarkabel, hybridskarv, där användningsområdet är främst för vindkraftproduktion, mellan kraftstation och vindkraftsnurror.

Enstos robusta nätstation avsedd för nordiskt klimat.

Skärmade anslutningsdon.

Smart styrning från Plejd

Mandus Rudholm, country manager Plejd trivdes på mässan.

Plejd har på några år blivit en allt större aktör inom elbranschen. Produktutveckling och tillverkning sker i Mölndal. Idag arbetar man inom fyra segment, belysningsstyrning, belysningsarmaturer, golvtermostater och styrning av solskydd. Bland nyheterna som visades på mässan märktes en dimbar smartplug samt nya belysningsarmaturer, 60X60-plattor, som går att styra väldigt flexibelt.

Tillbaka till menyn >>

Plejds monter var mycket välbesökt.

En nyhet som tilldrog sig stort intresse var en dimbar smartplugg, med vilken man via astrouret i Plejds app enkelt kan styra en lampa eller annan enhet.

Innovation och hållbarhet hos Signify

Nikolay Nikolov, försäljningschef Trade Sverige Signify hade fullt upp i montern under mässveckan.

Hos Signify låg fokus på innovation, hållbarhet samt energieffektivitet och ett stort antal nya armaturer visades upp på Elfack. Vid tillverkningen av armaturerna använder man till stor del återvunna material och har LED-kit för att uppgradera äldre produkter. För att garantera lång livslängd och enkelt underhåll kan olika komponenter i armaturerna enkelt bytas ut, som till exempel, drivdon, LED-moduler etc.

Tillbaka till menyn >>

Signify är sedan förra året en av sponsorerna till Mercedes Benz Formel 1-team och i montern fanns en replica av Formel 1-bilen. Vi ser vårt samarbete som en mycket bra plattform att få ut vårt varumärke samtidigt som vi har mycket gemensamt. Precis som Formel 1 står Signify för innovation och att alltid ligga i framkant. Vi har även ett samarbete då det gäller belysning till bland annat de lokaler där förarna kör i simulator mellan tävlingarna. Här har vi armaturer med vars hjälp de kan återskapa dagsljus för att det ska bli så verklighetstroget som möjligt, säger Nikolay Nikolov.

En av produktnyheterna var den nya familjen industriarmaturer – GentleSpace. Den är utvecklad för krävande industrimiljöer och kan monteras på upp till 20 meters höjd. GentelSpace är mycket enkel att installera och flexibel, med låg vikt, snabbkontakter och med trådlöst styrsystem är den enkel att använda och anpassa till miljön.

Världspremiär för elbilsladdare hos Hager

Hagers Dennis Jonsson, ansvarig för produktavdelningen och Göran Petrusson, produktchef var stolta över att ha världspremiär för den nya elbilsladdaren för publika parkeringar, witty park 2.

Elbilsladdaren witty park 2.

En av nyheterna hos Hager var deras nya elbilsladdare witty park 2, som visades för första gången på Elfack och kommer finnas för försäljning från och med oktober. Det är en dubbelladdare i snygg design som finns för stolp- eller väggmontage. Den går att få med fast kabel eller ladduttag. Laddaren är försedd med en interaktiv display där man kan välja olika betallösningar, med tag, QR-kod (dynamisk) eller kort. Det finns även plats för att komplettera med betalterminal för vanliga kreditkort. I displayen kan även kunden ha egen information/reklam. Laddaren är lättinstallerad med gott om plats och man kan installera med Daisy-chain, både för anslutning av kraft och nätverk.

Tillbaka till menyn >>

Ren, snygg design och bra med utrymme för att installera.

Hide-a-lite visade ny generation av industriarmatur

Christian Törqvist, säljledare region Nord Hide-a-lite.

Hos Hide-a-lite visade man bland mycket annat upp generation 2 av industriarmaturen Indline IP23. Indline generation 2 är mindre, lättare och med större kopplingsutrymme och finns i tre olika modeller Basic, DALI eller Sport. Armaturen kan användas för takhöjder upp till 14 meter och är avsedd för till exempel industrier, lagerlokaler, butiker och idrottsanläggningar. Det är inbyggt överspänningsskydd som standard och det finns olika ljusmoduler beroende på (assymetrisk, bredstrålande, smalstrålande eller medelstrålande). Nu ännu fler styrmöjligheter, Casambi med eller utan PIR, DALI/Push, DALI/CLO eller On/Off.

Tillbaka till menyn >>

Den nya generationen av industriarmaturen Indline IP23 har större kopplingsutrymme.

Som vanligt var det många besökare i montern hos Hide-a-lite.

Indline generation 2 finns i modellerna Basic, DALI och Sport (med bollgaller).

Filmreportage

Tillbaka till menyn >>