I samband med mässan Elfack i Göteborg bytte Elektroskandia namn till Sonepar Sverige. Namnbytet skedde på World of Volvo den 6:e maj dit man bjudit in stora delar av branschen till en officiell ’namnbytes-release’. Företagsformen förblir densamma då man redan varit en del i den globala Sonepar-koncernen i hela sjutton år. Arbetet med namnbytet och appliceringen av Sonepars logotype kommer ske successivt och fortgår under året.
Se film från eventet längst ner på sidan >>
Jérôme Malassigne, president Sonepar Europé and Global Sourcing och Anders Nordlöw, vd för Sonepar Nordic.

– Vi hade planerat att byta namn tidigare men av olika skäl så senarelade vi det. Nu kände vi oss redo att ta steget och timingen i samband med Elfack, där alla i branschen deltar, var perfekt. Att vi nu heter Sonepar betyder bara att vi bytt namn, för övrigt är vi fortfarande samma företag som tidigare som vilar tryggt på de ramar och fötter vi står och har stått på i många år. Vår kompetens och vårt engagemang för kvalitet och service förblir detsamma och vi kommer även i fortsättningen ha en stark lokal närvaro och fokusera på att göra vardagen lite bättre för våra kunder och leverantörer, säger Anders Nordlöw.
Ökad synlighet
Namnbytet var ett naturligt steg att ta och är också en del av Sonepars långsiktiga strategi för att skapa synergier och öka effektiviteten inom koncernen. På plats vid eventet på World of Volvo fanns också Jérôme Malassigne, president Sonepar Europé and Global Sourcing, som förklarade vad det här betyder för Sonepar och dess kunder:
– I en globaliserad och digitaliserad värld blir det allt viktigare att ha ett gemensamt namn för ökad synlighet och förtroende, oavsett marknad. Namnbytet är ett naturligt steg och tillsammans med Sonepar Finland och Norge stärker det här vår ställning i Norden, samtidigt som vi givetvis får en starkare position gentemot europeiska kunder och leverantörer. Vi är mycket glada och tacksamma över det förtroende den svenska ledningen har för Sonepar som varumärke och den kommersiella fördelen de ser med detta, säger Jérôme Malassigne.
Positiva reaktioner
Inom Sonepar Sverige ser man att namnbytet kommer ge stora möjligheter för framtiden.
– Det här har tagits emot väldigt positivt av våra leverantörer. Många av dem är också globala aktörer och att vi nu verkar som Sonepar ger oss alla möjligheter till att fördjupa samarbeten, se skalfördelar och skapa synergieffekter, säger Mikael Bill, marknadsdirektör Sonepar Sverige.
– Jag tror namnbytet gör att vi får en tydligare identitet gentemot våra kunder. Internt på försäljningsavdelningen har det också tagits emot väldigt positivt. Man känner en stolthet att vi nu är Sonepar, världens största elgrossist, och det är med stor entusiasm vi nu kliver in i detta, säger Rickard Dittlau, försäljningsdirektör Sonepar Sverige.
Även kunder och leverantörer ser fördelar med namnbytet och vi fick kommentarer från några av de som var med på eventet på World of Volvo.
– Först och främst vill jag säga grattis till namnbytet. Jag tror det är fördelar att heta Sonepar i Sverige och globalt. Det här kommer gynna såväl Sonepar som Schneider Electric, som stor partner, kommenterar Anna Andersson, vd Schneider Electric.


Vart man än var i Göteborg så påmindes man om att Elektroskandia numera heter Sonepar.

Namnbyteseventet hölls på World of Volvo i centrala Göteborg.
World of Volvo är ett bilmuseum och upplevelsecenter med mycket att se och uppleva.
De närmare 400 besökarna bjöds på mycket underhållning och förtäring under eftermiddagen och kvällen.

Avslutningsakt vid namnbytesreleasen var ett bejublat uppträdande av Ola Salo, tidigare sångare och frontfigur i bandet The Ark. Som extranummer körde han The Worrying Kind, som The Ark framförde bidraget i den svenska Melodifestivalen.