Som egenföretagare är det extra viktigt att kunna arbeta så rationellt och effektivt som möjligt. Därför har Martin Carlsson vid Carlssons Elbyrå valt att ha ett kundunikt lager från Elektroskandia i sin servicebil.

 

Oskar Sjöberg, Elektroskandia och Martin Carlsson, Carlssons Elbyrå.

Martin har drivit Carlssons Elbyrå AB i cirka två år. Han utför mest servicejobb till privatpersoner, byggföretag och andra elfirmor i Sundsvallstrakten.

– Just nu arbetar jag med elinstallationer i en villa. Marknaden för mig som småföretagare är god och det finns mycket att göra, säger Martin Carlsson.

Carlssons Elbyrå har varit kund hos Elektroskandia sedan företaget startade.

– Det blir oftast att jag handlar hos Elektroskandia då personalen är kunnig och de hjälper alltid till att ta fram det jag behöver. Främst har jag kontakt med de som arbetar i butiken samt med utesäljaren Oskar Sjöberg. Det var också Oskar som kom upp med idén om att jag skulle ha ett kundunikt lager från Elektroskandia i bilen, säger Martin.

Kunden väljer sortiment

Ett kundunikt lager innebär att man skapar ett lager i antingen kundens lokal, en inredd container eller i servicebil. Elektroskandia äger produkterna till dess att de skannats ut från lagret, med hjälp av mobilen. Kunden väljer ut ett sortiment, som kan ändras över tid, och påfyllning av lagret sker sedan automatiskt. Via appen har kunden alltid tydlig överblick över aktuellt lagersaldo.

– Många kunder är intresserade av denna mervärdestjänst och vi har redan etablerat kundunika lager i lokalerna hos ett antal installatörer i Sundsvallstrakten. Det här är dock den första bilen i regionen som vi utrustat med ett kundunikt lager, säger Oskar Sjöberg.

Alltid tillgång till artiklar

Bland fördelarna med ett kundunikt lager är att man har omedelbar tillgång till artiklar utan att behöva lägga tid på att åka till en butik eller binda kapital på att köpa in produkter och lägga på eget lager.

– Det gick snabbt att komma igång med lagret. Jag kom med förslag på vad jag ville ha och sen gick jag tillsammans med Oskar igenom ett lämpligt sortiment. Idag har jag 77 olika artiklar i bilen, en Citroen Jumpy, allt från vägguttag och strömbrytare till kabel och slang. Det var bara att göra plats i bilen och sätta upp streckkoderna för utskanning på hyllor och lådor, säger Martin.

 

”Det här är en jättesmidig lösning för mig och jag vet att jag alltid har grundutbudet med mig i bilen”

Kan göra jobbet direkt

Påfyllning sker vid de beställningspunkter som Martin valt, exempelvis för strömbrytare är det när det är två kvar och vid kabel då det är 10 meter kvar på lagret. De nya produkterna hämtar Martin upp i Elektroskandias butik i Sundsvall.

– Det här är en jättesmidig lösning för mig och jag vet att jag alltid har grundutbudet med mig i bilen. Det sparar tid att jag kan göra jobbet direkt då jag är ute hos kund utan att först behöva åka till butiken och hämta materiel, avslutar Martin.