17 fyrbils-garage och tre parkeringsytor med 21 p-platser, spridda över ett geografiskt stort område innebar en utmaning när bostadsrättsföreningen beslöt sig för att investera i laddboxar. Tillsammans tog Elkompaniet i Örebro, Elektroskandia och deras laddboxspecialist Leif Klasson, fram en smidig lösning till det komplexa projektet.
Cirka 5 km från centrala Örebro ligger HSB-föreningen Brf Hedenhus, som omfattas av 128 lägenheter byggda som parhus i ett till två plan. De boende har här tillgång till såväl garageplatser som parkeringar.
– Den här föreningen insåg att det är viktigt för dem som köper bostäder idag och i framtiden att det finns möjlighet till att ladda sin elbil. Fler och fler skaffar elbil och att fastigheten är utrustad med laddboxar höjer definitivt värdet på bostäderna. Därför fick vi uppdraget att ta fram en lämplig lösning till föreningen, säger Martin Andersson, Elkompaniet i Örebro AB.
Stort geografiskt område
Elkompaniet i Örebro arbetar mycket service, utbyggnad och tillbyggnad till privatpersoner och har dessutom avtal med tre HSB bostadsrättsföreningar, där man utför installationer åt såväl föreningarna som de boende.
Martin Andersson, Elkompaniet i Örebro.
– Förutsättningarna var lite speciella då garagen och parkeringsytorna var spridda över ett så stort geografiskt område, om cirka 250 meter i diameter. Här fanns 17 fyrbils-garage och dessutom tre parkeringsytor med 6 till 8 platser, säger Martin.
Kommunicerar med varandra
Elektroskandias utesäljare Martin Nygren besökte Elkompaniet för att gå igenom det hela och ta fram ett lämpligt förslag.
– I och med att laddplatserna var så utspridda föreslog jag att vi skulle titta på Zaptecs laddboxar. Fördelen med dessa är bland annat att de kan kommunicera med varandra via molnet medan andra laddbox-fabrikat kommunicerar via ett trådlöst nätverk. Det senare skulle vara svårt att få till här över det stora området, säger Martin Nygren.
Martin Nygren, Elektroskandia.
Laddare för bostadsrättsföreningar
Martin Nygren involverade även Elektroskandias laddboxspecialist Leif Klasson, för att ta fram den bästa lösningen för kunden.
– Vi fastnade för att gå vidare och offerera Zaptec Pro, en laddare som är som gjord för bostadsrättsföreningar. De har bland annat en fantastisk lastbalansering med fasrotation, så laddaren själv kan växla fas. Bra då man har flera bilar i samma system, en del bilar laddar på 1-fas (asiatiska bilar och laddhybrider) och en del på 3-fas (europeiska bilar). Utan detta är det lätt att få obalans i anläggningen och laddningen riskerar att stanna upp, medan det med denna lösning fortsätter ladda, säger Leif Klasson.
Zaptec Pro är en intelligent laddbox med integrerat 4G vilket underlättar installation och säkerställer en säker uppkoppling. Laddboxarna kompletteras i det här fallet dessutom med en lastbalanseringsenhet, Enegic Monitor, som läser av effekt- och energiförbrukningen i realtid per fas, vilket gör det möjligt att på ett tydligt och enkelt sätt se och övervaka den momentana effekten som tas ut.
– Vi har levererat drygt 40 st laddboxar, lastbalanseringsenhet och diverse montagetillbehör till projektet, säger Martin Nygren.
21 p-platser och 20 garageplatser
I början av maj startade installationsarbetet och till att börja med sätter man upp laddboxar vid alla 21 p-platser utomhus och vid 20 av garageplatserna. Man har dock förberett för att enkelt kunna komplettera med fler laddboxar framöver via en kopplingsbox vid varje garageplats.
Leif Klasson, Elektroskandia.
– Vi är mycket nöjda med samarbetet med Elektroskandia och den personliga kontakten vi har med deras säljare Martin Nygren. I det här projektet har vi även haft stor hjälp av Leif Klasson, som har svar på alla frågor som dyker upp när det gäller laddboxar i allmänhet och denna komplexa anläggning i synnerhet. Projektet har flutit på bra och vi räknar med att driftsätta anläggningen innan semestrarna, avslutar Martin Andersson.