När bostadsrättsföreningen Masten i Norrköping började titta på förutsättningarna för att installera laddboxar insåg man att det fanns möjlighet att söka bidrag för investeringen. Det gjorde valet enkelt och man har nu låtit montera 20 st laddboxar, en till varje föreningsmedlem, i garagen.

Brf Masten i Norrköping är en privat bostadsrättsförening som bildades 2006 och består av 20 lägenheter i fyra hus. Till varje lägenhet finns det ett kallgarage och ett förråd i två separata fastighetslängor. Kjell Åvall, ordförande i föreningen, berättar om bakgrunden till att man nu investerat i laddboxar.

– För några år sedan flyttade det in en ny medlem som hade en laddhybridbil och han ville då givetvis ha möjlighet att kunna ladda sin bil i garaget. Lösningen blev då att han själv bekostade sin laddbox och föreningen satte upp en elmätare vid platsen. Han läste sen själv av mätaren och vi debiterade medlemmen för förbrukad el. Med åren blev det dock allt mer diskussioner i föreningen kring elbilar och framtida laddmöjligheter och dessutom hade ytterligare en medlem planer på att köpa elbil. Vi började därför titta på förutsättningarna under förra året och bland det första vi undersökte var om det fanns möjligheter att få bidrag för investeringen. Vi såg då att man hos Naturvårdsverket kunde ansöka om bidraget Ladda bilen, som täcker upp till 50 procent av kostnaderna för att montera laddboxar, säger Kjell Åvall.

Fördel med svensk produkt

Föreningen talade med sin elinstallatör, Aspdahls El och bad att få offert på en komplett installation av laddboxar i garagen.

– Vi kontaktade Charlie Eriksson på Elektroskandia i Norrköping för att få in priser och förslag. Merparten av den elmateriel vi köper tar vi från Elektroskandia då vi har bra relationer med dem samt att de har butik nära våra lokaler, säger Jan Aspdahl och fortsätter:

– Vi valde att offerera laddboxen GARO GLB, då vi installerat den tidigare med gott resultat. Produkten har det som krävs och vi tycker också det är ett plus att det är en svensk produkt och vi har nära till support om det skulle behövas.

Använde befintlig ledning

När man tittade på förutsättningarna för installation i garagen såg man att där redan fanns en trefasledning framdragen till motorvärmaruttag. Vid kontroll med medlemmarna visade det sig att ingen använde uttagen och man kunde därför nyttja den befintliga ledningen för installation av laddboxarna. Något som givetvis innebar en stor kostnadsbesparing, då man slapp gräva och förlägga ny ledning.

– Med dessa gynnsamma förutsättningar och att chansen är stor att allt fler medlemmar kommer köpa elbilar i framöver tyckte vi att det var lika bra att ta investeringen nu och förse samtliga 20 garageplatser med laddboxar. I slutet av januari lämnade vi in ansökan till Naturvårdsverket och i februari fick vi besked att vi beviljats bidrag, säger Kjell Åvall.

En master och fyra slavar

I mitten av mars påbörjades installationen och en vecka senare var det klart.

– Lösningen blev så att vi använde de fyra befintliga elgrupperna, som säkrar fem laddboxar var. En av laddboxarna är masterbox och den andra fyra är slavar. Vi drog kommunikationskabel mellan laddboxarna och masterboxen styr sedan hur mycket de andra boxarna kan ta ut och man riskerar därför inte att överbelasta systemet och skjuta någon säkring, säger Leif Knutsson, Aspdahls El.

Framtidssäkrat

Varje garageplats har egen elmätare, jordfelsbrytare och lastbalansering. Laddboxarna utrustades dessutom med 7,5 meter lång laddkabel istället för 5 meter, för att kunna nå att ladda olika bilmodeller. Tills vidare kommer medlemmarna själva läsa av sin elförbrukning varje kvartal, föreningen skickar sen uppgifterna till sin redovisningbyrå som debiterar medlemmarna.

– Vi är nöjda med resultatet och att vi till en rimlig kostnad nu kunde investera i laddboxar för våra medlemmar. Idag används två av laddboxarna men vi inser att det bara är en tidsfråga innan allt fler köper elbil och då känns det bra att vi har framtidssäkrat våra garage, avslutar Kjell Åvall.