Antalet elbilar på våra vägar växer snabbt och i takt med det också efterfrågan på ladd-infrastruktur. Det här innebär en ny marknad för elinstallatörer och ett av många företag som satsar på området är Jowa Elektriska.

Jowa Elektriska utför alla typ av elinstallationer samt installation av solceller, billaddning och smarta hem-lösningar. 

– Vi fick en förfrågan från vår kund Besab som ville vi skulle montera ett antal laddboxar vid deras kontor, för att de enkelt ska kunna ladda sina rena elservice/transportbilar. Vi köper det mesta inom el av Elektro­skandia och jag kontaktade därför deras utesäljare Christian Hansen för att gå igenom vad vi behövde, säger Elias Wanrop, elektriker på Jowa Elektriska.

Utbildning

Till att börja med var det fråga om fem laddplatser.

– Elias på Jowa Elektriska hörde av sig och ville ha förslag på laddboxar till projektet. Samtidigt var de intresserade av att kunna få en genomgång och utbildning om vad som gäller idag inom elbilsladdning. Det är ju ett område som växer snabbt och det kommer nya krav och lösningar, säger Christian Hansen.

För att de anställda på Jowa Elektriska skulle få en uppdatering om det senaste inom  laddinfra­struktur så anordnade Christian en utbildning och informations­träff på företaget tillsammans med Mathias Halvarsson, distriktschef på GARO.

– Det är stort intresse för elbils­laddning nu och vi anordnar ofta utbildningar. Det är många installatörer som vill satsa på området och därför vill lära sig mer. Vår introduktionsutbildning är på cirka en och en halv timme och omfattar bland annat produkt­information, hur man installerar, regler och bidrag samt vad man ska tänka på. Det är en översiktlig utbildning som ger en bra start och förståelse för området, säger Mathias Halvarsson.

Bostadsrättsföreningar och företag

Hos Jowa Elektriska deltog 11 personer i laddutbildningen.

– Utbildningen var mycket bra, lättförståelig och lärorik. Mathias gick igenom produkter, möjlig­heter, vanliga frågor etc. Tidigare har vi mest installerat ladd­boxar hos privatpersoner men nu märker vi att den stora efterfrågan kommer från bostadsrättsföreningar och företag och då blir det genast mer knepiga frågor, bland annat kring möjligheter att debitera för elen, lastbalansering etc. Detta och mycket annat kunde GARO ge oss bra information kring, säger Elias Wanrop.

Laddboxar förberedda för upp­koppling

För installationen till Besab valde man fem stycken laddboxar GARO EV 7,4kW psb. Det är en 1-fas laddbox för upp till 32A. Med hjälp av dipswitchar kan man även enkelt ställa ned laddströmmen till exempelvis
16 eller 20A om så önskas.

– Vi installerade laddboxarna i mit­ten av oktober. De montera­des på motorvärmarstolpar, som inte längre används, och vi kunde nyttja den befintliga matningen. Det ska tillkomma två ytterligare laddplatser och vi har även förberett för att senare kunna utöka med flera. Installationen är ganska basic men laddboxarna är förberedda för uppkoppling för att kunna tillgodose framtida krav och möjligheter, säger Elias Wanrop.