Allt fler elinstallatörer väljer att ha ett kundunikt lager från Elektroskandia. Elcenter i Sörmland valde tjänsten bland annat för att kunna arbeta effektivare och slippa att åka och hämta materiel, en vinst för såväl plånboken som miljön.

– Vi är breda inom el och tar det mesta förut­om de största entreprenaderna. De vanligaste projekten är ROT-jobb tillsammans med byggfirmor som vi samarbetar med, så det blir en hel del villainstallationer. Det är också en stor mängd servicejobb samt utbyggnad inom lantbruk, som blivit lite av en specialitet för oss. Annars är det just nu stor efterfrågan på laddboxar för elbilar samt solcellsanlägg­ningar, ett område vi satsar lite extra på, berättar Klas Berlin, Elcenter i Sörmland AB.

Bra kompetens

Klas Berlin, Elcenter i Sörmland i samspråk med Göran Schlegel, Elektroskandia.

Företaget har 13 anställda och utgår från Katrineholm. Två av de anställda bor i Björkvik där det finns många lantbruk, man arbetar även i Nyköpingsregionen och täcker geografiskt bortåt Stallarholmen.

– Vi har ett väl inarbetat samarbete med Elektro­skandia sedan många år. Det fungerar bra och de är starka, inte minst på kraftsidan där de har bra kompetens. Det är kunskap som kommer väl till pass då vi bygger om hos lantbruk, där det krävs materiel med krav högt slitage och hög belastning, säger Klas Berlin.

Samarbetet med Elektroskandia har intensifierats sedan ett och halvt år tillbaka. Det var då man valde att börja använda sig av ett kundunikt lager.

– Det var Elektroskandias utesäljare Göran Schlegel som först presenterade idén och sådde ett frö hos oss. Vi tyckte det lät bra och bestämde oss relativt fort för att testa tjänsten, säger Klas Berlin.

Slippa tillbringa tid i bilen

Elektrikern Nils Karlsson startar dagen med att hämta ut materiel från det kundunika lagret.

Det kundunika lagret innehåller ett sortiment av artiklar anpassat efter kunden. Lagret kan finnas i kundens egna lokaler, i en container eller servicebil. Elektroskandia äger lagret och fakturerar artiklar först då de skannats ut från lagret. Påfyllning av nya artiklar sker med automatik då man nått förutbestämda beställningspunkter.

– Anledningen till att vi nappade på idén var främst för att ville kunna arbeta effektivare och inte tillbringa mer tid än nödvändigt i bilen. Vi har mycket servicejobb och då är det svårt att beställa i förväg samtidigt som jobben innebär snabba ryck. Därför blev det tidigare en hel del bilåkande för våra montörer, bara för att hämta materiel. Genom att slippa åka runt så mycket så bidrar vi också till en bättre miljö. Miljö­tänket är något som blir allt viktigare såväl för oss som för våra kunder, säger Klas Berlin. 

200 artiklar

När Elcenters montörer behöver en produkt från lagret skannar de bara ut den med hjälp av mobilen.

– Vid uppstarten av det kundunika lagret hjälpte jag till genom att ta fram en lista över ett lämpligt sortiment. Här utgick jag från de produkter de historiskt har handlat. Totalt blev det cirka 200 artiklar. Över tid är det sen enkelt för kunden att ändra vilka artiklar som ska finnas på lagret. Det är bara att mejla oss vad man vill komplettera med eller ta bort, säger Göran Schlegel.

Det enda Elcenter i Sörmland behövde göra för att komma igång var att köpa in lager­hyllor och göra plats i lokalerna. När det var klart kom Elektroskandias kontaktperson ut på plats och tillsammans hjälptes man åt att plocka upp artiklar i hyllorna och märka platserna med hyllkantsetiketter med streckkod. 

Kan arbeta effektivt

– Vi har nu kört det kundunika lagret i ett och ett halvt år och det fungerar perfekt. Nu plockar våra montörer bara med sig de produkter de behöver när de är inne på firman på morgonen. De spar mycket tid och kan arbeta effektivare samtidigt som vi ej binder kapital i ett eget lager, som vi hade förut och som sköttes lite halvhjärtat. Nu betalar vi först när vi skannat ut produkt­erna, med mobilen, från lagret. Det här är en smidig lösning som gör att vi kan koncentrera oss på våra jobb medan Elektroskandia sköter logistiken, avslutar Klas Berlin.