Valkyria är namnet på Lisebergs nya attraktion som kommer bli Europas största ”dive coaster” – en berg- och dalbana med ett 50 meters djupt stup. Till det här stora projektet som just nu byggs har Elektroskandia levererat all kabel, cirka 24 700 meter av olika storlekar och varianter.

Valkyria är den dyraste, största och mest avancerade åkattraktionen i Lisebergs historia. Attraktionen levereras av schweiziska berg- och dalbanetillverkaren Bolliger & Mabillard. Banan blir 700 meter lång, 47 meter hög, med ett 50 meter högt fall ner i en tunnel och hastigheten kommer vara 105 kilometer i timmen.

Stor elavdelning

En stor satsning som Valkyria kräver ett stort fokus från många i Lisebergs personalstyrka. På Lisebergs elavdelning arbetar totalt 22 personer, elektriker och tjänstemän, varav fem av dem jobbar med Valkyria.

– Till byggnationen av Valkyria behövde vi en hel del kabel. Tillverkaren av berg- och dalbanan rekommenderade vilka kablar som ska användas och uppskattade längder. Allt är specialkabel, flexibla och skärmade, i olika dimensioner. Vi gick ut med en förfrågan till olika leverantörer av kabel i december, berättar Karl-Erik Öström, arbetsledare Elektriska avdelningen på Liseberg.

24 700 meter kabel

Elektroskandia har kommunavtal där Liseberg ingår och förfrågan gick till Robert Sandberg, säljare på Elektroskandia.
– Totalt var det cirka 24 700 meter kabel av olika storlekar och varianter. För att ta fram rätt typ av kablar och pris kontaktade jag vår leverantör Miltronic, säger Robert Sandberg.

– Det mesta av kabeln var av typen ÖLFLEX CLASSIC 110 Svart och ÖLFLEX CLASSIC 400 PUR. Det är kabeltyper som tål tuffa förhållanden och är avsedda att användas som styr- och anslutningskabel, speciellt under industriella betingelser. Kablarna tål bland annat rörelser, vibrationer, fukt, UV-ljus, kemikalier osv. ÖLFLEX, som tillverkas av Lapp Group i Stuttgart, har blivit ett begrepp i branschen, säger Daniel Söderström, regionsäljare Miltronic.

Sex veckor för driftsättning

Förutom kabel från Miltronic ingick även högflexibel kabel av typen Chainflex från OEM.
– Elektroskandia hade bäst priser och kunde också leverera snabbt, vilket avgjorde saken. Leveransen fungerade klockrent och vi är väldigt nöjda, säger Karl-Erik Öström och fortsätter:
– Installationsmässigt ligger vi bra till men byggnationen är något försenad. När vi sedan gjort vårt arbete klart ska sen Valkyria driftsättas av leverantören. Det tar då cirka sex veckor innan den är godkänd och vi kan bjuda våra första gäster på en åktur.