Elektroskandia värnar om ett hållbart arbetsliv och som ett led i detta satsar företaget bland annat på att främja medarbetarnas hälsa. Ett initiativ inom detta område är deltagandet i Sveriges största motionslopp, Blodomloppet.

Elektroskandias HR-avdelning har bland annat hälsa och välmående som ett fokusområde och  under förra året erbjöd man företagets medarbetare att vara med i Blodomloppet. Det är ett motionslopp med syfte att uppmärksamma behovet av blodgivning samt att främja en hälsosam livsstil. Sedan 1993 arrangeras det Blodomlopp på ett 20-tal orter runt om i landet, mellan maj och september. Man kan välja att promenera 5 kilometer eller springa 5 eller 10 kilometer. Totalt lockar tävlingen cirka 90 000 deltagare varje år.

– Vi tyckte att det här var en bra möjlighet för oss att få med oss medarbetarna på en fysisk aktivitet, med låg instegströskel. De som anmälde sig delades in i grupper om fem personer, vilket gjorde att det blev en teamaktivitet även om man arbetar på olika avdelningar. Det här sammanföll också mycket bra med vårt fokus att motverka psykisk ohälsa, då det är bevisat att fysisk aktivitet även stärker den psykiska hälsan, säger Åsa Pantzar, HR-direktör Elektroskandia.

Blodomloppet gav mersmak

Initiativet blev mycket väl mottaget och under förra året deltog cirka 150 medarbetare från Elektroskandia i Blodomloppet. Då Elektroskandia som företag även vill ge tillbaka till samhället, fick varje deltagande medarbetare en summa att skänka till någon av välgörenhetsorganisationerna, Håll Sverige Rent, Hjärnfonden och Barncancerfonden.

– Ambitionen för i år är att öka antalet deltagare från Elektroskandia. De som var med i Blodomloppet förra året var mycket positiva och tyckte det var jättekul att också träffas utanför kontorsmiljön. Samtidigt kan vi se att träningsviljan inom företaget har ökat och det är bland annat nu allt fler som använder vårt nya gym på huvudkontoret, säger Åsa.

 Stegräknartävling

I år lanserar Elektroskandia en ny hälsofrämjande aktivitet, en stegräknartävling. Malin Stenquist, Senior HR Business Partner Elektroskandia berättar om upplägget kring tävlingen.

– Det här är också en teamaktivitet där medarbetarna delas in i grupper så att alla kan vara med och bidra. Tävlingen går ut på att varje grupp ska samla på sig så många steg som möjligt under perioden och alla deltagare kommer få ett aktivitetsarmband som mäter stegen. För att visualisera tävlingen kommer man kunna följa grupperna på en digital karta, där alla börjar gå från vår butik i Kiruna, via våra samtliga filialer, mot målet som är vårt moderbolag Sonepar i Paris. Förutom äran kommer vi dela ut pris till de tre grupper som tagit flest steg, säger Malin.

Fr v. Elektroskandias ledningsgrupp Anders Nordlöw, VD, Anette Karhu, Logistikdirektör, Mikael Bill, Marknadsdirektör, Rickard Dittlau, Försäljningsdirektör, Karen Kruger, IT-direktör, Åsa Pantzar, HR-direktör, Jérémie Profeta, Chief Transformation Officer & President SIS, på besök från Sonepar samt Mats Sundberg, Ekonomidirektör.