Elektrifieringen av samhället sker på alla nivåer, så även inom motorcykelbranschen. Framtidens motorcykel drivs av el, men utmaningar som dålig laddinfrastruktur och batteriets räckvidd måste övervinnas först. Det menar Jesper Christensen, generalsekreterare hos Sveriges Motorcyklister, som dock ser en ny marknad växa fram för de lättare elmotorcyklarna. 

Vilken roll kommer elektriska motorcyklar spela i framtidens trafik?
– Det är ett faktum att förbränningsmotorerna är på väg att fasas ut. Det är inte en fråga om det kommer att ske, det är snarare en fråga om när. Så vi kommer att se en ökning av både eldrivna bilar och motorcyklar.

– Parallellt med den utvecklingen kommer vi även att se diverse varianter när det kommer till tyngre motorcyklar som används vid längre distanser. Bland annat kommer motorcyklar drivna med e-fuel att öka i antal.

 Hur ser utvecklingen ut inom elektrifiering av motorcyklar?
– MC-industrin börjar själva se en roadmap och förstå behovet och den ökade efterfrågan. I dag finns det både tyngre och lättare motorcyklar som drivs av el. När det gäller motorer som motsvarar upp till 300 kubik kommer det näst intill dagligen ut nya spännande varianter. Även när det gäller tyngre fordon sker en utveckling, det finns flera varianter både för 1 000 kubik och 1 300 kubik.

Vilka tillverkare erbjuder elmotorcyklar i dag?
– De två största tillverkarna är Energica från Italien och Zero från Kalifornien. Men även Harley Davidsson har börjat utveckla eldrivna motorcyklar.

Under sommaren erbjöd ni svenska motorcyklister att testa elmotorcyklar i projektet Vision Electric. Vad var syftet med projektet?
– Vi vet att svenska knuttar i huvudsak, och en majoritet av våra 65 000 medlemmar, kör tunga motorcyklar. Vi ville veta vad de tyckte om eldrivna motorcyklar efter att de hade testat. Därför införskaffade vi två tunga motorcyklar från Energica och en från Zero, åkte runt till omkring 30 orter i Sverige och erbjöd de som ville att provköra. Efter provkörningen fick de svara på 5 enkla frågor samt skriva en personlig kommentar om sin upplevelse. Totalt var det omkring 400 personer som testkörde våra hojar.

Vilket reaktioner fick ni?
– Vi håller på att sammanställa alla svar i detta nu, men den spontana reaktionen från alla som deltog var att motorcyklarna var väldigt roliga att köra.

Vad är skillnaderna mellan en eldriven motorcykel och en fossildriven?
– De eldrivna har inga växlar och ingen koppling, vilket gör dem enklare att köra. Motorn drar också direkt vid gas, så du behöver inte vänta till ett visst varvtal. De kan vara snabba om man vill, dock förbrukas elen mycket fortare då.

– Den stora utmaningen när det kommer till tyngre motorcyklar är att räckvidden inte är så lång. Den typen av båge används ofta vid just längre resor och där räcker inte riktigt batterierna till. Vill du åka längre sträckor i dag krävs batterier som med dagens teknik blir alldeles för tunga.

Vilken är den vanligaste frågan du får om elmotorcyklar?
– Hur långt kommer jag? Svaret är att det hänger på hur mycket du gasar. Kört du mjukt och lugnt så kommer du mycket längre. Du kan välja olika motorinställningar, som sport eller ekonomi, vilket förändrar motorns reaktioner. Motorn bromsar vid släppt gas och genererar en viss del ström tillbaka vid batteriet, så på så sätt går det att ladda lite medan du kör.

– Vi har testat tyngre, eldrivna motorcyklar på bana och kört med sportinställning samt gett full gas. Då kom vi cirka 8 mil. Kör du försiktigt på landsväg så kommer du omkring 25 mil.

Vilka utmaningar ser du när det kommer till ökningen av antalet eldrivna motorcyklar?
– Laddinfrastrukturen är den enskilt största faktorn som håller utvecklingen tillbaka. Dels finns det för få, dels så behöver i dagsläget motorcyklisten bära med sig sin egen sladd. Dessutom kör många motorcyklister i grupp, då räcker det inte med en laddstolpe utan det behövs minst fem till tio stycken på samma ställe.

– Vi har vid vårt kontor i Borlänge satt upp 10 stolpar med två outlets på varje. Dessa är sedan kopplade till solceller på vårt tak. Skulle den investeringen ske på många fler ställen får vi en bra laddinfrastruktur och det är dessutom svårare att köra med renare bränsle än solenergi.

– En annan utmaning är tiden det tar att ladda ett batteri. Laddningen behöver bli snabbare, så att föraren snabbt kan köra ut på vägarna igen. Själva laddningen hemmavid fungerar att göra vid ett vanligt uttag för elladdning, då spelar det inte så stor roll om det tar tid att fylla på batteriet.

Vilka lösningar ser du?
– Utöver att bygga ut laddinfrastrukturen så går det att hitta smarta lösningar utomlands. Bland annat finns en lösning, så kallad Swappable Batteries Motorcycle Consortium, där ett racksystem installeras och användare av lättare motorcyklar som abonnerar på tjänsten kan där byta ut sitt urladdade batteri mot ett fulladdat. Då har du en full laddning på 40 sekunder. 

Vad kostar en elmotorcykel?
– De tyngre ligger omkring 33 procent högre i pris än en fossildriven, men de lättare ligger i liknande prisklass som motsvarande fossildriven modell.

Hur är körupplevelsen?
– En elmotor är tystare än en förbränningsmotor. Visst är brummandet en del av upp-levelsen, men med en tystare motorcykel så kommer du närmare naturen och kan uppleva din omgivning mycket bättre. Du hör däcken, vinden och till viss del elmotorn, som också skiljer sig åt i ljudnivå mellan olika tillverkare.

Kan en elmotorcykel komma upp i samma hastigheter som en fossildriven?
– Absolut, de är till och med lite snabbare i acceleration. Säkerhetsmässigt är det ingen skillnad.

Hur ser allmänhetens intresse ut för eldrivna motorcyklar?
– Tillsammans med Demoskop gjorde vi en undersökning där folk på stan utan mc-kort fick frågan om de kunde tänka sig en eldriven tyngre motorcykel. Resultatet överraskade; motsvarande 100 000 svenskar kunde absolut tänka sig det. När frågan gällde lätt motorcykel var det hela 400 000 personer som svarade ja. Här finns det alltså en stor potentiell marknad. Frågade vi de 250 000 motorcykelägare som finns i landet var motsvarande siffra bara 33 000 stycken.

– Många kan tänka sig att köpa en lättare motorcykel som kör omkring 110 kilometer i timmen. För att stödja den utvecklingen är en lösning att förenkla reglerna för att få köra lättare motorcykel på under 125 kubik. I Tyskland har det genomförts med gott resultat. Den som där hade haft B-körkort i minst fem år och gick en 80 timmars utbildning fick behörighet till lättare motorcykel. 80 000 valde att skaffa tillägget och trots den ökningen så till och med sjönk antalet motorcykelolyckor.

Hur ser intresset ut för eldrivet inom motorsporten?
– Stort. Alla motorsporter har en utmaning när det kommer till bullernivåer och här kan elmotorcyklar vara en hjälp på vägen. I samband med årets Motor GP var åtta tävlingar av 18 elektriska tävlingar med Motor E och utgjordes av eldrivna motorcyklar. Även om de elektriska motorcyklarna är tyngre så närmar de sig de bensindrivna i varvtid. Inom grenar som cross, enduro och trial ser vi hur de elektriska fordonen gör intåg och välkomnas med sin möjlighet till mycket drag på låga varv och mycket vridmoment.

Hur tror du det ser ut för eldrivna motorcyklar om 10 år?
– Ungdomarna visar ett stort intresse. Eldrift är framtiden och med en möjlighet att justera motorn via dator eller en app så går det att hitta sina personliga inställningar även här. Om tio år kommer vi absolut se fler elmotorcyklar som rullar och färre förbränningsmotorer.
Text: Sara Schröder

Sveriges MotorCyklister
Sveriges MotorCyklister är en intresseorganisation för alla motorcyklister som kör på landsväg. SMC har cirka 65 000 medlemmar. Deras viktigaste arbetsområden är trafik-säkerhet, information, turism, försäkringar, konsumentfrågor och opinionsbildning.