I april invigdes eRoadArlanda, ett innovativt och uppmärksammat projekt som innebär att en elskena i vägen laddar fordonet när det kör. Elinstallationerna har utförts av Sandströms Elfirma och Elektroskandia har levererat elmateriel.

Bakom projektet står företaget Elways, där Gunnar Asplund är vd och en av grundarna.
– Min bakgrund är att jag under många år arbetat med kraftöverföring på ABB. 2009 bildades Elways och vi började arbeta med det här projektet, med idén att minska koldioxidutsläppen och istället använda förnyelsebar energi i vägen för att ladda och driva lastbilar, säger Gunnar Asplund.

eRoadArlanda finansieras till 70 procent av Trafikverket, Energimyndigheten och Vinnova. Resten är privata investeringar från konsortiet där följande företag ingår: Elways, NCC, PostNord, ABT-bolagen, Vattenfall, DAF, KTH, Kilenkrysset, VTI, E-traction, GCT, KTH, Bilprovningen, Airport City Stockholm, Sigtuna kommun, Swedavia, Arlanda Stad Holding, Traning Partner, First Hotel, Frost Produktion, SMM Dulevo och Sandströms Elfirma.

Som en bilbana

För Sandströms Elfirma började resan med elvägen 2012 då man blev kontaktade av Gunnar Asplund.
– De behövde en elfirma till projektet och han berättade att han utvecklat en elskena för att lägga i marken och ladda bilar. Först gällde det elen till den första provanläggningen om 200 meter på en övningsbana här intill som hyrs av polisen. Här började resan för oss. Först gällde det att förstå konceptet med 800V AC i en metallskena i vägen. Vi var skeptiska till en början, men det gick. Skenan är ungefär som på en bilbana med två spår i skenan och en fas i varje spår, berättar Magnus Sandström.

Vinnare i innovationsupphandling

Efter att ha testats med gott resultat i fem år på övningsbana blev det dags att testa i större skala. I konkurrens med multinationella företag blev Elways en av två vinnare* i projektet Elvägar i Trafikverkets innovationsupphandling och det blev också startskottet till att kunna bygga två kilometer elväg på allmän väg, väg 893 mellan Arlandas fraktterminal och PostNords logistikanläggning i Rosersberg. Att få det hela att fungera med en eldriven lastbil har varit en viktig del i projektet.
– För tung trafik är det nödvändigt med laddning under färd, annars skulle det krävas alltför skrymmande batterier som skulle begränsa lastförmågan, säger Gunnar Asplund.

Sveriges första eldrivna lastbil

För projektet har man därför låtit bygga Sveriges första eldrivna lastbil. Den är av fabrikatet DAF, och man har monterat bort dieselmotorn och tanken som ersatts med elmotor och batterier. Elvägen fungerar så att elskenan, som är fastgjuten i asfalten och vars synliga del är jordad, är spänningssatt med 800V på en decimeters djup. Strömmen i skenan är alltid avstängd när vägen är tom och aktiveras först när lastbilen kommer, då slås skenan på och av i 50-meterssektioner. Elen matas via en strömavtagare på lastbilen som hittar skenan automatiskt. Strömavtagaren kan även röra sig i sidled och om lastbilen kommer ut i gränsläget lyfts den upp från vägbanan.

Fredrik Nilsson, ledande montör på Sandströms Elfirma vid elskenan.

– När det gäller inköp av elmateriel till projektet kontaktade jag Jari Heinänen på Elektroskandia. Elektroskandia har varit inblandad i det här sen 2012 och jag har stort förtroende för Jari. Han hjälpte oss bland annat att ta fram rätt kabel och skarvar. Det fanns inga färdiga lösningar och därför var det viktigt att ha Jari som en partner i projektet. Tillsammans gjorde vi en leveransplan och mängdning av kabel. Vi köpte färdiga längder på mycket av grövre kabel, säger Magnus Sandström.

20 000 meter kabel

– Det här har varit ett mycket intressant projekt att vara delaktig i. Vi tog fram förslag på kabel, men även kabelrör, kabelskarvar och jordningar. Totalt har vi levererat cirka 20 000 meter kabel, varav 10 000 meter grovkabel (aluminiumkabel för huvudmatningar samt för manöver/värme och till skenanslutningar). Övrig kabel är styrkabel, kopplingskabel främst till skyddskretsar och manöver. Övrigt materiel är bland annat 3 000 kopparlina för jordning samt fiberrör, kabelrör och kabelskarvar, säger Jari Heinänen, gruppchef Innesälj, region Stockholm Elektroskandia.

I maj 2017 började Sandströms Elfirma med installationsarbetet på eRoadArlanda.
– Vi har byggt upp ett kabelnät, nergrävt i diket, som försörjer elvägen med ström. Den nybyggda transformatorstationen, som står nära vägen, omvandlar 20kV till 800V för elskenan och 400/230V för övrig utrustning. Kraft och signal går till de markskåp som finns var tvåhundrade meter, varje skåp tar alltså fyra skensektioner. Vi har dragit fiber mellan skåpen för, kommunikation mellan dem, och i varje skåp sitter det en PLC som övervakar och styr elskenan. Elskenan är också försedd med en elvärmeslinga för att det ej ska frysa på vintern, säger Fredrik Nilsson, ledande montör på Sandströms Elfirma och fortsätter:
– Det har varit ett utmanande men spännande och lärorikt projekt att jobba med. När det gäller materiel så är det rätt mycket standard men till en helt ny applikation. Jag har haft ett bra samarbete med Elektroskandia och Jari Heinänen som hjälpt oss med materialval och sett till att leveranserna synkats efter vår tidplan. Vi har hållit tidplanen och är nöjda med genomförandet.

Nu testkörs lastbilen på elvägen och det mesta verkar fungera enligt planerna. Den kommer senare att köra gods åt PostNord mellan Arlanda och Rosersberg, ett avstånd på cirka 13 kilometer. När lastbilen står still kommer batterierna att stödladdas i Roserberg och dessutom har man byggt en snabbladdningsstation i slutet av elvägen där den också kan stödladdas när chauffören tar rast.

Stort internationellt intresse

I början av april var det högtidlig invigning av eRoadArlanda, med bland annat infrastrukturminister Tomas Enroth, Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och innovatören Gunnar Asplund på plats. eRoadArlanda har också fått stor uppmärksamhet runt om i världen och flera internationella media samt politiker har varit på besök. Att minska utsläppen från tunga transporter och få fram miljövänliga alternativ ligger högt på agendan i många länder. Kul och intressant att Sverige i och med detta projekt ligger i framkant.

Vad blir då nästa steg?
– Vi testar nu lastbilen för fullt och gör modifieringar efterhand för att optimera allt innan PostNord börjar använda den i sin drift. Men vi tittar redan nu på nya projekt och räknar med att vara igång med en längre elväg inom några år, avslutar Gunnar Asplund.

*Det andra projektet Elväg E16 finns i Sandviken och bygger på att man har luftburna elledningar.