Det var fullsatt med närmare 100 deltagare på plats då Elektroskandia bjöd in till sin årliga leverantörsträff, som denna gång anordnades på Örebro slott i början av februari. På eftermiddagen besöktes Elektroskandias logistikcenter och dagen avslutades med utdelning av priset Årets leverantör. Som vanligt präglades leverantörsträffen av ett värdefullt informationsutbyte och mycket god stämning.

På Elektroskandias leverantörsträff samlas representanter från elbranschens ledande leverantörer under en dag för att få information kring den gemensamma affären, tankar kring marknaden och satsningar inför framtiden, samtidigt som det ges möjlighet till nätverkande. Elektroskandias vd Anders Nordlöw inledde dagen med att berätta om moderbolaget Sonepar och dess ställning på den globala marknaden samt Elektroskandias verksamhet föregående år.

– Sonepar är världens ledande elgrossist, vi finns i 40 länder och med totalt 45 000 medarbetare. Koncernen är familjeägd vilket borgar för stabilitet, långsiktighet och ger trygghet för kunderna. För Elektroskandia var första halvåret mycket positivt och vi försvarade våra marknadsandelar.

Anders Nordlöw, vd Elektroskandia.

Detta överskuggades dock av den cyberattack vi utsattes för i september och som innebar att vi förlorade marknadsandelar. Tack vare ett fantastiskt arbete av vår personal lokalt, tillsammans med kollegor inom Sonepar, kunde vi minimera skadorna och komma tillbaka med full kraft inom ett par veckor. Glädjande var att vi direkt i nästkommande månad snabbt var tillbaka på samma försäljningsnivåer som innan cyberattacken. Det säger en hel del om det förtroende våra kunder har för Elektroskandia.

Anders gick sen över till att beskriva läget på den svenska marknaden och förhoppningarna för 2025.

– Marknaden för året är svårprognosisterad. På plussidan har vi en inflation som nu är under kontroll, sänkt ränta och ökade disponibla inkomster samtidigt som flera stora infrastrukturella och industriella satsningar är på gång. På minussidan är det låga nivåer vad gäller bostadsinvesteringar, en geopolitisk oro samt en svag ekonomisk utveckling i Europa. Sammantaget är vår målsättning dock att trots en sjunkande efterfrågan ska Elektroskandia under året vinna marknadsandelar.

Elektroskandias marknadsdirektör Mikael Bill välkomnade alla deltagare till leverantörsträffen.

Flera större marknadsaktiviteter

Elektroskandias marknadsdirektör Mikael Bill berättade om en ökad satsning på marknadsaktiviteter under 2025, med bland annat medverkan med två montrar på Elfack samt ett större engagemang i fotbollsturneringen Gothia Cup. Elektroskandia har förlängt avtalet och skalat upp samarbetet genom att gå in som huvudpartner till Gothia Special Olympics Trophy, vilket gör att man nu är Premium Partner till Gothia Cup.

– Inom marknadsorganisationen kommer årets fokus bland annat ligga på områden som energilager/solenergi, infra, säkerhet med produkter kring dörren samt kameraövervakning och belysning, där det är ökat intresse för återbruk samt exteriörbelysning.

Mervärden och specialistområden

Nästa talare var Elektroskandias försäljningsdirektör Rickard Dittlau, som inledde med att beskriva företagets försäljningsorganisation, som idag består av totalt cirka 345 medarbetare inom divisionerna Region, KAM och Infra.

– Vi fortsätter vår satsning på lokal närvaro och utvecklar bland annat våra butiker, för framtidens krav och service. Vi gör dels ombyggnationer på en del orter och flera butiker relokaliseras till bättre lägen. Idag har vi 50 butiker spridda över landet, samtidigt som vi har närmare 240 kundunika lager i drift ute hos våra kunder. Ett område vi växer inom är våra logistiktjänster, som till exempel kundanpassad konfiguration/förmontering samt projektpackning och märkning av gods.

Närmare 100 deltagare på plats.

Förutom dessa mervärden är våra specialistområden, säkerhet, belysning och solenergi, något som särskiljer oss på marknaden, säger Rickard och fortsätter:

– Vi ser stora möjligheter för en god försäljningsutveckling under året. Detta bland annat tack var den ökade elektrifieringen, industriella satsningar, en ökad investeringstakt i elnätet samt ökad efterfrågan av säkerhetsmateriel. Så sammantaget är vi förhoppningsfulla för 2025.

Anette Karhu, logistikdirektör Elektroskandia.

Hållbarhet i fokus

Anette Karhu, logistikdirektör på Elektroskandia, avrundade seminariedelen med att presentera lite kring det imponerande arbetet på logistikcentret i Örebro. Här tar man emot 400 000 inleveranser och expedierar 3 800 000 orderrader per år. Och trots denna volym ligger man på en imponerande leveranskvalitet på hela 99,84 procent!

– Hållbarhet är ett av våra fokusområden vid logistikcentret och vi arbetar hela tiden med åtgärder för att minska vår miljöpåverkan. Exempel på detta är att 88 procent av våra transporter sker med HVO 100 som drivmedel, vi minskade under året vår elförbrukning med 5 procent och av vårt avfall är 96 procent rätt sorterat. Ett nytt initiativ är att vi infört en större kartongstorlek i småplocksautomationen, en åtgärd som inneburit att vi sparat 4,4 ton i minskat CO2-utsläpp sedan juni -24. Vi jobbar också mycket med arbetsmiljön, för att skapa en trygg, säker och trivsam arbetsplats för våra medarbetare. Som ett led i detta anordnar vi nu varje år en ”Safety Day” för alla medarbetare på logistikcentret. Ett uppskattat initiativ, avslutar Anette.

Efter lunch fick alla deltagare en guidad rundvandring på Elektroskandias logistikcenter.

Att drabbas av en cyberattack

Under leverantörsträffen delade Elektroskandia även med sig av sina erfarenheter från cyberattacken man utsattes för en tidig morgon i september 2024. Från en dag till en annan fungerade ingenting, från försäljning till leveranser – en mardröm av kolossalformat. Genom att berätta om sina lärdomar hoppas man kunna hjälpa andra att undvika att drabbas på samma sätt. 

Man fick signaler tidigt på morgonen om att företaget hade drabbats av en cyberattack. Trots hög säkerhet i IT-systemen lyckades angriparna hitta en svaghet och ta sig in.

– Första känslan av fasa och oro förbyttes snabbt till beslutsamhet. Vi förstod tidigt att kommunikation, både internt och externt, skulle vara var A och O. Tillsammans med mina medarbetare upprättade vi därför ett ”war-room” och formade en generell mötesstruktur. Vi upptäckte turligt nog också att vi hade en webbsida som låg på en annan plats än den angripna och tack vare denna kunde vi ge daglig information och uppdatering till kunder och andra intressenter, säger Anders Nordlöw, vd Elektroskandia.

Elektroskandia tog också direkt kontakt med sitt moderbolag Sonepar, där man har ett team av specialister inom cybersäkerhet. Redan dagen efter attacken var Michael Perrino, vice president Cybersecurity Sonepar, och hans kollegor igång för att lösa problemet och efter ett par veckors nedstängning kunde verksamheten åter komma igång igen.

Michael Perrino var en av talarna på Elektroskandias leverantörsträff och vi fick möjlighet att ställa några frågor kring det här med cybersäkerhet:

Berätta lite om dig själv och ditt team.
– Jag bor i Marseille, har 10 års erfarenhet inom cybersäkerhet och leder sedan 2024 Sonepars strategiska arbete på området. Totalt är vi cirka 100 personer, anställda och extern personal, som arbetar med cybersäkerhet inom Sonepar.

Vad är en cyberattack?
– Det är ett skadligt försök att komma åt, ändra eller förstöra information eller system, ofta i ekonomiska, politiska eller störande syften

Michael Perrino, vice president Cybersecurity Sonepar.

Hur är trenden?
– Det blir allt vanligare och under 2024 ökade antalet kända cyberattacker med 75 procent jämfört med året innan.

Varför ska företag investera i cybersäkerhet?
– Efter att ha blivit utsatt för en cyberattack är det utsatta företagets system i snitt nedstängda i 30 dagar. Det innebär högre kostnader att riskera att bli utsatt för en cyberattack än att investera i cybersäkerhet.  

Varför ska man inte betala lösensumma till hackarna?
Exempel visar att även om man åter får tillgång till sina system, så säljs ofta informationen om intrånget vidare till en annan hackergrupp, som då kan göra en ny cyberattack mot samma företag.

Hur kan cybersäkerhet driva affärstillväxt?
– Först och främst för att skydda företagets digitala tillgångar. Genom att säkra system, nätverk och data mot cyberhot för att säkerställa konfidentialitet, integritet och tillgänglighet av information. Även skapa motståndskraft mot hot, genom att implementera strategier för förebyggande arbete och kunna minimera effekten av eventuella cyberattacker. Slutligen är cybersäkerhet en viktig drivkraft för att skapa förtroende, regelefterlevnad och affärskontinuitet i en digital värld som ständigt utvecklas.

Vad tycker du är viktigast att åhörarna vid dagens leverantörsträff tar med sig från ditt föredrag?
– ”Sharing is caring”! Utvecklingen är snabb på det här området och det gäller hela tiden att ligga i framkant, anpassa sig och lära hur man ska undvika en cyberattack. Därför är det viktigt med öppenhet och dela med sig av kunskap till andra företag inom branschen som man samarbetar med.

I vimlet på leverantörsträffen

Ulla Poutiainen, CSO Nordics Legrand

Vilken aktivitet kommer vara ert huvudfokus under 2025?

– 2025 blir året för att lyfta fram varumärket Legrand i Sverige. Vi vill att kunderna ska förstå att Legrand har ett brett utbud, från kraftdistribution till belysning – allt du behöver för elektrifiering. Vi ska öka vår synlighet på marknaden och i Elektroskandias kanaler.

Frank Robertsson, vd Rutab

Vilken branschfråga tycker ni är viktigast för tillfället?

– Jag tycker att hållbarhet i allmänhet och EPD i synnerhet är fortsatt väldigt viktigt. Först och främst för att vara delaktig i att skapa en mer hållbar värld men även för att det bidrar till affärsutveckling och nya affärsmöjligheter.

Magnus Martinelle, CEO Luminans Group

Vilka trender i marknaden känns som mest intressanta?

– Säkerhet ligger i fokus både gällande övervakning och skydd för företag, privat samt offentliga platser. Inom säkerheten ingår även att ha ett bra ljus. Dåligt belysta och mörka platser skapar stor otrygghet och undersökningar visar att bra belysning är viktigast för att känslan av trygghet utomhus ska öka.

ASSA ABLOY Opening Solutions – vinnare av Elektroskandias utmärkelse Årets leverantör 2024

I hårdast möjliga konkurrens blev ASSA ABLOY Opening Solutions utsedd till vinnare, med motiveringen:

”Utmärkande för valet av Årets leverantör är företagets hängivna arbete för att minska sin miljöpåverkan och ständiga strävan i att utveckla hållbara produkter och lösningar. Genom ett dedikerat fokus på teknisk innovation leder man utvecklingen framåt av avancerade system och produkter inom sitt område. Med en långsiktighet i samarbetet med Elektroskandia ger man förutsättningar för en väl fungerande logistikkedja med ett lättillgängligt och komplett utbud av produkter och lösningar för våra kunder. Kända för sin pålitlighet och starka kundfokus levereras högsta kvalitet, säkerhet och användarvänlighet anpassat efter kundernas behov. Dessa faktorer gör ASSA ABLOY Opening Solutions till en framstående leverantör och en välförtjänt vinnare av utmärkelsen Årets leverantör 2024.”

Läs mer här – länk till pressrelease.