Ökad säkerhet samt lägre kostnader för energiförbrukning och underhåll är vinsterna då man bytte till ny belysning vid Preem raffinaderis hamn i Lysekil.

Brofjordens hamn är Sveriges näst största hamn, och landets största oljehamn med cirka 1 500 anlöp per år. Här ligger Preems raffinaderi i Lysekil, som är bland de modernaste och mest miljö- och energieffektiva i Europa. Det är också Skandinaviens största anläggning med kapacitet att raffinera 11,4 miljoner ton råolja per år och här arbetar cirka 800 anställda.

30 meter höga master

Det är ett stort hamnområde med en kaj som är ungefär 250 meter lång. Den befintliga belysningen på kajen bestod av halogen-strålkastare monterade i toppen av tre 30 meter höga master. Men de gamla armaturerna var uttjänta och gav dåligt med ljus. Dessutom hade Preems driftavdelning synpunkter då det krävdes mycket underhåll och vid byte av ljuskällor krävdes en speciell skylift, vilket medförde såväl kostnader som risker då det ofta blåser i hamnen. Mattias Thorin är elchef på Preem Lysekil.

– Vi beslöt att investera i ny belysning och anledningarna var flera. Först och främst ville vi göra arbetsmiljön säkrare och med bättre belysning minimera risken för olyckor på kajen. Samtidigt ville vi minska underhållskostnaderna och energiförbrukningen, berättar Mattias Thorin.

Preem kontaktade Midroc Electro för att få förslag på en ny belysning i hamnen.

– Man ville se investeringen på sikt och var intresserade av att få lägre kostnader för underhåll och energi. Vi gick ut med en förfrågan till våra leverantörer, däribland Elektroskandia, säger Nicklas Andersson, avdelningschef Lysekil på Midroc Electro.

Endast belysa kajen

Stefan Jansson och Sven-Ola Lundgren, utesäljare respektive belysningssäljare på Elektroskandia var ute på plats för att gå igenom förutsättningarna. Bland kraven på den nya belysningen märktes att den skulle monteras i de befintliga masterna och endast belysa kajen. Det är viktigt att det ej lyser ut i vattnet då det annars riskerar att blända styrman på fartygen som anlöper hamnen. Då man hanterar fartyg med bensin och gas så måste dessutom belysningen vara godkänd för EX-klassat område.

– Vi tog fram en lämplig lösning och projekterade belysningsanläggningen. Vi valde LED-strålkastaren TN500, 440W och fyra stycken av dessa skulle monteras i varje mast. Då det är ett långt och smalt område som skulle belysas och vi nyttjade de befintliga stolparna så använde vi en specialoptik i armaturerna, som gör att ljuset endast hamnar på kajen. Det är en stor fördel med dessa strålkastare att de kan projektanpassas med till exempel olika färgtemperaturer och optiker, säger Stefan Jansson.

EX-klassning

För att klara EX-klassningen valde man att placera armaturernas drivdon uppe i masten istället för på marknivå. Installationen skedde under hösten och utfördes av två montörer från Midroc Electro. En av dem, klätterutbildad, klättrade upp i masten medan den andre åkte upp i skylift.

– Då fyra-fem fartyg anlöper hamnen per dygn fick vi vara flexibla och anpassa installationsarbetet så att vi inte var i vägen för hamnarbetarna, säger Nicklas Andersson.

– Vi är mycket nöjda med den nya belysningen som är klart bättre och starkare än den gamla. Det är nu också en annan färgtemperatur med ett vitare ljus, som gör att man blir mer alert. De som arbetar på kajen är mycket positiva och upplever en stor skillnad mot tidigare. Att vi nu dessutom kan räkna med lägre kostnader för underhåll och energiförbrukning gör att det här känns som en mycket bra investering, säger Mattias Thorin.