
Gothia Cup har verkligen lyckats med att sätta Göteborg och Sverige på kartan, som arrangör av världens största ungdomsturnering för fotboll! Evenemanget växer hela tiden i popularitet och Elektroskandia var för andra året i rad Officiell Partner till Gothia Cup. I år hade företaget växlat upp partnerskapet med fler kringaktiviteter, en egen lounge på området med värdpersonal från Elektroskandia under veckan turneringen pågick.

Mäktig invigning av Gothia Cup på Ullevi.
Fler kringaktiviteter
Elektroskandia hade kraftsamlat inför årets turnering där man ville göra ett större avtryck med mer kringaktiviteter. Kjell Roman, chef för Marknadskommunikation berättar om satsningen:
– För oss handlar det inte bara om den vecka som turneringen pågår. Vi vill lyfta samarbetet både internt och externt under en stor del av året. Det som gör partnerskapet extra intressant är att vi och Gothia Cup delar fokus på fyra av de globala målen – god hälsa och välbefinnande, jämställdhet, minskad ojämlikhet samt att bekämpa klimatförändringarna, något vi inom Elektroskandia ständigt arbetar med. Därför kändes det rätt att i år finnas på plats med vår egen personal för att presentera oss publikt och vad vi står för. Den här satsningen på kringaktiviteter gjorde också att vi fick igång diskussioner internt och ökade engagemanget och medvetenheten inom företaget.

Kjell Roman, chef Marknadskommunikation Elektroskandia.


Regnponchos kom väl till pass.
Välkomnande på Gothia Cup-tåget
De deltagande lag som åkte med Gothia Cup-tåget från Stockholm till Göteborg, cirka 800 personer, fick direkt på tåget ett välkomnande från Elektroskandia i form av en goodie-bag, som bland annat innehöll regnponchos, vattenflaskor och andra give-aways.
– Vid de tillfällen under veckan då det regnade så kom de totalt 4000 regnponchos som vi delade ut väl till pass samtidigt som de gav oss en bra exponering, kommenterar Kjell.
Uppskattad lounge
Elektroskandias lounge på Gothia Cup-området var belägen på Kvibergs Arena, den anläggning som har flest fotbollsplaner, hela 27 stycken, på ett och samma ställe. I loungen kunde deltagarna koppla av, lyssna på musik, ladda batterierna och hänga med Elektroskandias personal. Cirka 20 anställda från Elektroskandia fanns på plats under veckan.

Några ur Elektroskandias team på plats.

Ida Andersson, Elektroskandia.


Lukas Tisjö, Elektroskandia.
I loungen arrangerades också en spontan tävling där det gällde för ungdomarna att passa varandra och hålla bollen i luften så länge som möjligt, ett väldigt uppskattat inslag.
– Här kan jag dock tänka mig att vi till kommande år kanske har en mer uppstyrd tävling till exempel sparka bollen mot ett mål, med olika poäng beroende på var bollen hamnar, säger Ida.



Robert Guenther, Elektroskandia.
Disco-stämning
På plats fanns även Elektroskandia Säkerhets roadshow-buss som precis avslutat vårens turné.
Robert Guenther, specialistsäljare Kameraövervakning fanns på plats för att visa upp säkerhetslösningar för intresserade besökare.
– Vi hade bland annat besök av polisen som var nyfikna på vad vi hade att erbjuda. De kände väl till Elektroskandia då vi bland annat levererar kameror till polisens bilar och även body-cams. Mest hjälpte jag dock till i loungen, där det var full fart med mycket glada ungdomar och rena disco-stämningen emellanåt. Vi hade även besök av såväl leverantörer som kunder. Det var kul att representera företaget och vad vi står för och även få chansen att träffa medarbetare från Elektroskandia som man ej känner sen tidigare. Vår medverkan i Gothia Cup är även internt och stärker oss som grupp. Jag är gärna med och ställer upp här nästa år igen, säger Robert.


Vädrets makter var dock inte riktigt på Gothia Cups sida i år. Regnet öste ned vid flera tillfällen och på onsdagen hade det till och med orsakat översvämning på Kviberg och av 27 fotbollsplaner kunde man bara fortsätta spela på fem. Det här betydde också att de partners som fanns på plats behövde flytta. Elektroskandia och två andra partners valde att flytta sina aktiviteter till Heden för att komma närmare besökarna, en logistisk utmaning som dock genomfördes på bästa sätt tack vare gott samarbete mellan alla inblandade.



Som en del av partnerskapet med Gothia Cup har Elektroskandia även i år sponsrat åtta fotbollslag, ett per försäljningsregion, med en summa pengar och ett presentkit. I år sponsrades bland annat Orust FC, flickor 09-10. Vi fick en pratstund med lagets tränare och en av spelarna om vad sponsringen betytt för dem.
– Vi är en liten klubb, belägen på en ö i Bohuslän, vilket gör det svårare att få sponsring jämfört med större klubbar på fastlandet. Det var vår assisterande tränare Louise som hittade information på nätet, om möjligheten att få sponsring från Elektroskandia. Vi ansökte och att vi fick sponsring har betytt jättemycket. Bland annat att alla i laget har kunnat åka med till Gothia Cup, även de som kanske egentligen inte har råd. Dessutom har vi kunnat ta med hela laget till Liseberg. Det här äventyret ökar sammanhållningen inom laget och ger tjejerna ett minne för livet, säger Emma Henricson, tränare för Orust FC.

Emma Henricson, Orust FC.

Wanna Kandevik, Orust FC.
Givetvis passade laget på att besöka Elektroskandias lounge, chilla i saccosäckarna, lyssna på musik och ta lite bilder. Wanna Kandevik, back i Orust FC var positiv till upplevelsen och alla nya intryck under Gothia Cup.
– Det är jättekul att vara här och möta nya människor och ta del av den härliga atmosfären. Det är mycket dans, musik och glädje. Vi förlorade tyvärr första matchen, laget i sig spelade bra men motståndet var tufft. Det är dock jättebra stämning i laget och det är kul att möta nya lag, få utmaningar och ta lärdom, kommenterar Wanna.
