Att ha en god arbetsmiljö är viktigt av flera skäl. Friska och välmående medarbetare som är på plats innebär högre produktivitet och snabbare leveranser samtidigt som det ger ett bra arbetsklimat. Som arbetsgivare är man också skyldig enligt lag att förebygga sjukdom, olycksfall och ohälsa. Arbetsmiljön ingår i Elektroskandias hållbarhetsarbete och som en del i detta har företaget stort fokus på att minimera risker och olyckor. Detta görs bland annat genom att löpande utbilda personalen, göra riskanalyser, rapportera och följa upp händelser samt genomföra förbättringsåtgärder.

Arbetet med arbetsmiljön är en självklar och naturlig del av Elektroskandias verksamhet, genom att uppsatta rutiner för att löpande undersöka, riskvärdera, åtgärda och följa upp att arbetsmiljöarbetet följs. Medarbetarna, skyddsorganisation och de fackliga organisationerna är viktiga parter i arbetsmiljöarbetet och tillsammans med HR-avdelningen säkerställer man genomförandet och kvaliteten.

– En del av mitt arbete är att utbilda chefer, ledare och butiksansvariga i Bättre ArbetsMiljö (BAM), en grundutbildning som ger metoder och kunskaper för att jobba med den fysiska, sociala och organisatoriska arbetsmiljön. Det är viktigt att alla har kunskaper om arbetsmiljön och Elektroskandias höga målsättningar på området. Vi har en tydlig arbetsmiljöpolicy och mål i vårt arbetsmiljöarbete, till exempel en noll-vision vad gäller olyckor och krav att 100 procent av alla tillbud ska åtgärdas, säger Erica Molin Fröyseth, Senior HR Business Partner på Elektroskandia.

IA-system ett bra verktyg

Som stöd i arbetet använder man sig av ett så kallat IA-system (Informationssystem för Arbetsmiljö), främst utvecklat för att hantera avvikelser inom arbetsmiljön. Avvikelserna blir en viktig grund för det systematiska arbetsmiljöarbetet med att rapportera, åtgärda och följa upp händelser. Chefer, butiksansvariga och skyddsombud utbildas på IA-systemet och alla i personalen blir informerade om hur det fungerar och hur de kan rapportera in eventuella, risker, tillbud och olyckor.

– I utredningen av de rapporter som inkommer bedöms riskerna utifrån sannolikhet och konsekvens och olika åtgärder genomförs för att sänka eller eliminera riskerna. Vi klassificerar även de olika händelserna (risker, tillbud och olyckor) utifrån olika nivåer, tar fram statistik och följer upp risker, vad som reducerats och åtgärdats och genomför även en årlig uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet. Syftet är att det egna arbetsmiljöarbetet ska granskas och motsvara de krav som finns i föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete, säger Erica.