Antalet förpackningar i samhället ökar hela tiden, något som inte minst e-handeln bidragit till.
Från att syftet med förpackningen endast varit till för att skydda produkten har den i många fall utvecklats till att bidra till produktens image och blivit en del i marknadsföringen, exempelvis när det gäller mobiltelefoner. Baksidan av myntet är dock att en ökande produktion av förpackningar tar mer råvaror i anspråk och genererar ökade utsläpp av växthusgaser samt att många förpackningar är svåra att återvinna.
– Vi arbetar för att minimera mängden förpackningar och att de ska vara gjorda av så få material som möjligt. Vi vill kunna återvinna allt ordentligt och vill därför helst ha så mycket som möjligt i återvunnen wellpapp, genomskinlig återvunnen mjukplast eller trä. Emballaget skall också endast vara till för att skydda produkten, säger Marcus Gustavsson, hållbarhetsansvarig på Elektroskandia.
Elektroskandia driver flera projekt för att öka hållbarheten då det gäller förpackningar. Allt från inköp av emballage till att packmaskinerna vid logistikcentret skär ned kartongerna maximalt. Detta för att försöka undvika att ”skicka luft”. Vidare använder man ej engångspallar utan istället Euro-pallar, som går att återanvända.
– Vi för också en löpande dialog med våra leverantörer kring hur de förpackar sina produkter och hur de levereras. Många av våra leverantörer är här proaktiva och vi har bland annat kunnat reducera mängden plastfilm, säger Marcus.
Även då det gäller förpackningar för produkter från Elektroskandias egna varumärken arbetar man allt mer med hållbara lösningar.
– Ett exempel värt att nämna är belysningsarmaturen Reko, som inte har någon plast i emballaget utan det är tillverkat av 65 procent återvunnen wellpapp som är 100 procent återvinningsbar. Även när det gäller nätverksprodukter från Excel har producenten tagit bort alla plastpåsar kring produkterna och ersatt med återvinningsbart emballage i kartong. Tack vare detta har man kunnat ersätta 275 000 plastpåsar och därmed sparat in 700 kilo plast!