Att bygga fiber i skärgårdsmiljö innebär ofta utmaningar. Såväl när det gäller logistiken som byggnationen. Så var också fallet vid projektet på Stora Askö i Västerviks skärgård. Tack vare ett nära samarbete mellan alla inblandade har det blivit ett mycket lyckat resultat.

Västervik Miljö & Energi bygger mycket fiber på landsbygden och i det aktuella projektet var det 150 fastigheter, på öarna Askö och Runnkalen, som skulle anslutas. Totalt var det fråga om en sträcka på cirka 2,8 mil.

– Västervik Miljö & Energi gick i slutet av förra året ut med en upphandling, som vanns av Skanska. Skanska kontaktade oss när det gäller att projektera nätet samt blåsa, svetsa och ansvara för hela fiberinstallationen i projektet medan de själva schaktar och gräver ned fibern. Vi fick förfrågan redan i anbudsprocessen och när beslut sedan hade fattats gick det fort innan det skulle köras igång, säger Johan Pettersson, projektledare på Telecenter AB.

Luftledning

Telecenter är ett komplett fullserviceföretag inom kommunikation och säkerhet. Förutom fibernät arbetar man bland annat med installation och service av säkerhetssystem och datanätverk.

– Vi har byggt en hel del fiber innan men det här är ett av de större projekt vi gjort, säger Johan Pettersson och fortsätter:

– Det som är speciellt med det här projektet är att det på grund av den bergiga terrängen var omöjligt att gå i mark med ledningen. Därför har vi luftledning på en sträcka av cirka 4,5 km. Här har vi fått tillstånd att använda oss av E.ON:s högspänningsstolpar att hänga upp ledningen.

Konkurrenskraftiga

När det gällde materiel till projektet skickade Telecenter ut förfrågan till ett antal olika leverantörer.

– Innan det här hade vi ett annat större fiberprojekt, där Elektroskandia levererade all materiel. Samarbetet fungerade bra och vi var nöjda. Givetvis fanns det med i vågskålen när vi bestämde leverantör till detta projekt. De lämnade också den bästa och mest konkurrenskraftiga helhetslösningen och därför var valet enkelt. En annan fördel är att vi har nära till deras butik i Oskarshamn, cirka 100 meter, samt att vi har mycket bra kontakt med deras tekniske innesäljare Martin Carlsson. Han ställer alltid upp och hjälper till på bästa sätt, säger Johan Pettersson.

Komplett lösning

På Elektroskandia är det, förutom Martin Carlsson, främst utesäljaren Mikael Green som varit involverad i projektet.

– Vi levererar en komplett lösning till Telecenter med all den materiel som krävs till ett fiberprojekt, fiberkabel, optoslang, skarvar, skåp etc. Det mesta av materielen är från vår leverantör Hexatronic Cables & Interconnect Systems. Det framkom snabbt att det också skulle krävas speciallösningar på en del sträckor, där det inte gick att gräva ned kabeln. Här används istället luftledning som hängs upp i E.ON:s befintliga högspänningstolpar. Det var också långa avstånd mellan stolparna, upp till 150 meter som var fallet mellan fastlandet och stora Askö, säger Mikael Green.

Spänns upp med vajer

De långa avstånden mellan stolparna gjorde att det krävdes en speciell typ av luftledning.

– Det sitter en vajer i ledningen och vajern spänns upp i en fästanordning i stolparna. Om det till exempel blir storm och ett träd faller ned på ledningen så utlöser fästanordningen och man undviker på så sätt att skada ledningen. Det gör det snabbare att återställa ledningsnätet, säger Martin Carlsson och fortsätter:

– Den här typen av luftburen ledning är ganska ovanlig och vi tömde därför Hexatronics lager av denna modell i våras.

Informationsmöte

I och med att det var första gången för Telecenter att hänga fiber i luftledning anordnade Elektroskandia och Hexatronic ett informationsmöte i början av maj med alla inblandade, Telecenter Västervik Miljö & Energi, E.ON och Skanska.

– Här gick Hexatronic igenom produkterna och tips kring installationen samtidigt som alla fick chans att ställa frågor. Det var en mycket bra genomgång som gjorde att alla kände sig trygga med projektet och valet av leverantör, säger Martin Carlsson.

Upphängningen av luftledningen i stolparna utförs av en underentreprenör som är specialiserad på detta.

Bra samarbete

– Vi lade upp det här som ett objekt i vårt system, där vi läst in koordinaterna till upplagsplatsen på Askö dit det skulle levereras. Det gör att Telecenter enkelt själv kan göra beställningar i vår webbshop och få rätt priser samt rätt leveransadress, säger Martin Carlsson.

Arbetena är i full gång och projektet kommer att avslutas under hösten.

– Det har fungerat riktigt bra, vi har ett gott samarbete med alla inblandade, fått bra teknisk support och leveranserna har fungerat. Det känns tryggt för oss att arbeta med Elektroskandia, som inte bara levererar utan tar ett helhetsansvar, avslutar Johan Pettersson.