Elsea AB är baserat i Landskrona men utför arbeten över hela Sydsverige. Från starten 2010 har företaget expanderat allt kraftigare och de senaste tre åren har man dubblat omsättningen varje år.

Brett spektra av kunder

– Vi arbetar med ett brett spektra av kunder, allt från fastighetsservice åt fastighetsbolag, till installationer åt industrin eller privatpersoner. Fastighetsservice är en stor del av verksamheten men det är även allt mer utbyte av belysning då företag och fastighetsbolag vill sänka energiförbrukningen. Vi utför många typer av uppdrag och hittills i år har gjort 260 olika arbeten, allt ifrån att byta ljuskällor till att byta ut 400 armaturer, säger Jimmy Åkerlund, ägare och vd på Elsea AB.

Elsea har byggts upp sakta men säkert år från år och det är inga hemligheter bakom framgångarna.

– Vi är aldrig bättre än vårt senaste jobb så det gäller att vi hela tiden är på tå och levererar med kvalitet. Viktigast är att lyssna på kunderna och att ha bra personal. Personal är idag det svåraste att finna. Vi har flera gånger tagit in lärlingar och lärt upp dem, vilket har fungerat bra, säger Jimmy Åkerlund.

Nära samarbete med Elektroskandia

Under alla år har Elsea samarbetat med Elektroskandia där man bland annat har kontakt med Niklas Karlsson, säljchef region Syd.

– Vi har samarbetat med Elektroskandia hela tiden och köper säkert 90 procent av vårt materiel från dem. De har bra personal och bra service. Dessutom kan de erbjuda olika logistiktjänster som underlättar vårt arbete. När vi är klara med våra nya lokaler funderar vi på att börja ha ett kundunikt lager från Elektroskandia i våra lokaler. Det kommer underlätta då vi vet att vi alltid kan ha snabb tillgång till produkter som vi använder frekvent, säger Jimmy Åkerlund.

Elsea kopplar upp elbilsfabrik

Ett intressant projekt för Elsea har varit att koppla upp fabriken i Lund där det svenska elbilsföretaget Uniti ska bygga sin första prototyp. Uniti är ett lätt elfordon gjort av komposit och med ett nytt revolutionerande elektroniskt styrningssystem och en vindruta med head-up display.

– Uniti är utvecklad för stadstrafik och hela konceptet bygger på ett nytt tänkande kring hur man bygger och använder en bil och även hur en bil ska se ut. Den kommer vara lättare än traditionella elbilar och vara full med ny teknik. Den kommer också att marknadsföras med fokus på andra värden än traditionella i bilmarknaden, säger Albin Wilson, talesperson och ingenjör på Uniti Sweden AB.

”Uniti är utvecklad för stadstrafik och hela konceptet bygger på ett nytt tänkande kring hur man bygger och använder en bil och även hur en bil ska se ut”

Fullt automatiserad produktionslinje

Uniti är finansierat med hjälp av crowdfunding som avslutades i höstas. Inblandade i företaget är också flera stora industriföretag, däribland Siemens som är med och hjälper att ta fram en fullt automatiserad produktionslinje.

Elsea gör sedan tidigare elarbeten åt fastighetsägaren som Uniti hyr produktionslokaler av och de blev anlitade för att utföra all inkoppling av kraft till maskinerna i den 1 800 kvm stora lokalen.

– Vi har kopplat upp hela fabriken, CNC-maskiner, svarvar, fräsar, svets osv. Vi har även installerat laddstolpe utanför lokalerna. Elektroskandia har levererat bland annat kablage, säkerhetsbrytare till maskiner, nödstoppsbrytare, ställverksmateriel etc., säger Jimmy Åkerlund, Elsea.

Nästa steg för Uniti Sweden är nu att bygga den först prototypen av den nya elbilen. Fordonet kommer att avtäckas under hösten 2017 och den färdiga produkten kommer att finnas tillgänglig tidigt 2019.

Ny belysning ger stor energibesparing vid Volvo Truck Center

Elsea har utfört installationer åt Volvo Truck Center i Malmö under några år. Veolia sköter löpande underhåll på anläggningen medan Elsea för det mesta arbetar med de större projekten. Nu senast gällde det byte av belysning på företagets verkstad och lager i en av anläggningarna i Malmö.

– Det började med att vi skulle göra ett gruppbyte. När vi inspekterade de befintliga T8-armaturerna såg vi att många var i dåligt skick, sköra i plasten och hållare och med torra sladdar. Därför började vi tillsammans med Elsea titta på vad det skulle innebära att byta till nya armaturer. Totalt gällde det 400 armaturer i lokalen med en yta på cirka 4 500 kvm, säger Ralph Klintner, fastighetsförvaltare på Volvo Truck Center, som har ett 15-tal anläggningar i Sverige och Danmark.

Energisparkalkyl

Elsea kontaktade Elektroskandia som tog fram en energisparkalkyl över vad det skulle innebära med ett utbyte till industriarmaturen Esinda, en modern LED-belysning från Cebe.

– Vi såg direkt att det skulle bli en vettig kalkyl. Med byte till Esinda skulle vi göra en energibesparing på hela 65 procent vilket skulle innebära en pay-off tid för investeringen på mellan ett och två år. Inköpskostnaden för LED-armaturerna motsvarar nästan rakt av den för motsvarande T5-armaturer, med en större besparingspotential blev ju valet lätt, säger Ralph Klintner och fortsätter:

– Då vi ofta jobbar under bilarna och tittar uppåt är det viktigt att man inte blir bländad av belysningen och det kan vara svårt att hitta armaturer som ger ett bra och behagligt sken. Därför lånade vi några armaturer från Elektroskandia som vi hissade upp sju meter i taket och provbelyste. Det fungerade mycket bra och därför beslutade vi att byta ut alla gamla armaturer i verkstaden och lagret mot Esinda.

Ökad ljusmängd och bättre ljuskomfort

Elektroskandia projekterade den nya belysningen och Elsea installerade sen armaturerna.

– Vi är mycket nöjda med resultatet. Tidigare låg vi på 250-300 lux i lokalerna, nu har vi 500 lux samt att vi har en jämnare belysning i lokalerna. Så vi har både fått en ökad ljusmängd och en bättre ljuskomfort. Ett annat plus är att vi nu också har möjlighet att styra belysningen så här finns ytterligare besparingspotential, säger Ralph Klintner.