Dockstavarvet bygger aluminiumbåtar för professionellt bruk – lotsbåtar, patrullbåtar, stridsbåtar och arbetsbåtar. Hög kvalitet och leveranssäkerhet är två av de faktorer som gjort företaget till ett av de ledande på marknaden. Elektroskandia levererar sedan flera år tillbaka en stor del av den elmateriel som krävs för verksamheten.

 Christian Högberg och Leif Lindgren, projektledare respektive elchef på Dockstavarvet på kommandobryggan till en båt som byggs till Sjöfartsverket. Foto: Peter Hamberg


Christian Högberg och Leif Lindgren, projektledare respektive elchef på Dockstavarvet på kommandobryggan till en båt som byggs till Sjöfartsverket. Foto: Peter Hamberg

– Vår största framgång och mest kända båt är Stridsbåt 90, som bland annat används inom den svenska marinen för förflyttning av trupp och materiel samt strid till havs, berättar Leif Lindgren, elchef på Dockstavarvet. Annars är byggnation av lotsbåtar till kunder som kör ut lotsar till fartyg en viktig del i verksamheten. Men allt oftare används våra båtar av myndigheter för jakt på knarksmugglare, terrorister och pirater. Våra båtar gör med andra ord stor nytta, runt om i världen.

Knarkjakt

De som använder båtar byggda av Dockstavarvet är främst lots, militär, kustbevakning, tull, sjöräddning och polis. Båtarna som byggs är mellan 10 och 25 meter långa.

– Lotsbåtar säljer vi främst till Skandinavien och Tyskland medan patrullbåtar säljs på export i hela världen. Ett exempel är den malaysiska polisen som använder Stridsbåt 90 för att bland annat jaga knarksmugglare. Ett annat exempel är Mexiko där patrullbåtar licenstillverkas, även här för gränsbevakning, knarkbekämpning m.m. Vi levererar båtarna till Mexiko i delar i containers och de byggs sedan ihop på plats. Idag exporterar vi cirka 90 procent av det vi tillverkar, säger Leif Lindgren.
Såväl utveckling som tillverkning av båtarna sker vid Dockstavarvet. Företaget har cirka 50 anställda varav sju arbetar med elkonstruktion och elinstallation i produktionen.

”I de fall Elektroskandia inte har produkten i sitt ordinarie sortiment så ser de ändå till att leta upp och leverera den”

– Det är ganska långa, tidskrävande projekt och normalt tillverkar vi mellan fem, sex båtar per år. I varje båt är det en hel del el som ska installeras – det går åt cirka 2 500 timmars arbete på elsidan vid tillverkningen av en lotsbåt. Det är mycket kabel och inkoppling som krävs. Samtidigt är det trångt och dåligt med utrymme, så elinstallationen tar lite tid, säger Leif Lindgren.

 Sjömätningsfartyget RAM 11, som byggs åt Sjöfartsverket, tar form.


Sjömätningsfartyget RAM 11, som byggs åt Sjöfartsverket, tar form.

Tätt samarbete

Dockstavarvet har köpt elmateriel från Elektroskandia under många år men sen tre år tillbaka har samarbetet intensifierats då företagen tecknat ett nytt avtal.

– Vi köper all typ av elmateriel från Elektroskandia, det är kabel, förbrukningsartiklar, tryckknappar, säkringar, belysning etc. Ja, allt som kan finnas i ett apparatskåp och det måste vara av högsta kvalitet. Då den marina miljön ställer speciella krav så krävs det också att en del av utrustningen vi installerar ska vara godkänd av klassningssällskap. I de fall Elektroskandia inte har produkten i sitt ordinarie sortiment så ser de ändå till att leta upp och leverera den. Då vi är få som arbetar på elsidan är det mycket värdefullt att kunna få denna hjälp med att hitta lämpliga produkter. Det spar mycket tid för oss, säger Leif Lindgren och fortsätter;

– Vi strävar alltid efter att komma ned i såväl vikt som storlek och strömförbrukning på våra båtar. Just nu är det mycket LED-belysning som gäller.

”Att vi inte själva behöver ligga på något lager av elprodukter är en annan fördel med att samarbeta med Elektroskandia”

Mycket anskaffning av produkter

Andreas Hasselblad, säljare på Elektroskandia, är kundansvarig för Dockstavarvet.

– Då den materiel som levereras ska klara den tuffa, marina miljön är det ofta som vi får anskaffa produkter som inte finns i sortimentet. Det ska vara tåligt och ofta maringodkänt, så vi lägger ned en hel del arbete för att fixa fram rätt materiel. Nu närmast ska vi testa en ny specialarmatur som vi tagit fram till Dockstavarvet, säger Andreas Hasselblad.

– Vi får leveranser av Elektroskandia i stort sett varje dag. Beställer vi på eftermiddagen så har vi det före lunch nästa dag. Att vi inte själva behöver ligga på något lager av elprodukter är en annan fördel med att samarbeta med Elektroskandia, säger Leif Lindgren.

 Interiörbild från cockpit i patrullbåt IC16M


Interiörbild från cockpit i patrullbåt IC16M

Aktuella båtprojekt vid Dockstavarvet
– Vi håller på med ett sjömätningsfartyg till Sjöfartsverket. Det är ett unikt specialbygge, en trimaran med en längd på 17,6 meter och bredd på 8,8 meter. Fartyget ska arbeta med mekanisk sjömätning i hamnar och farleder med hjälp av sonder.
– Vi arbetar också med ett två st Search and Rescue-fartyg till det norska försvaret.
– Nyligen slutförde vi moderniseringen av ett 60-tal så kallade G-båtar (styrpulpetbåt som tar 10 mans besättning) till det svenska försvaret.

 

 Dockstavarvets mest kända båt är stridsbåt 90.


Dockstavarvets mest kända båt är stridsbåt 90.

Fakta – Dockstavarvet AB
– Beläget i Docksta, strax söder om Örnsköldsvik. Företaget äger också 55% i Muskövarvet i Stockholms södra skärgård.
– Grundat 1905. Familjeföretag i tredje generationen.
– Cirka 50 anställda.
– Utvecklar och bygger lotsbåtar, patrullbåtar, stridsbåtar och arbetsbåtar i aluminium.
– Båtarna säljs till myndigheter för kustbevakning, försvar, lots, polis, tull och sjöfart.
– 90 procent av tillverkningen går på export.