Brf Poeten är en bostadsrättsförening som valt att utrusta sitt garage med ett stort antal laddboxar för elbilar, med möjlighet att enkelt kunna bygga ut antalet framöver.

Brf Poeten är belägen vid Hornsbergs Strand i Stockholm. I föreningens garage finns totalt 109 p-platser och man ville nu utrusta ett stort antal av dessa med laddboxar.

– Det fanns redan tidigare några som hade elbilar i garaget och för att kunna ladda använde de sig av bilarnas reseladdare till vilka de drog ström via skarvsladdar från vägguttag i garaget. Det var givetvis ingen optimal lösning, samtidigt som intresset att skaffa elbilar ökade från allt fler medlemmar. Man ville göra något och föreningen kontaktade därför oss för att få ett förslag, säger Stefan Gimmerborn, vd för Ce-Ce Elservice. 

Laddboxar och solcellsanläggningar

Ce-Ce Elservice är ett företag som förutom vanlig elinstallation nischat sig mot ny teknik som bland annat installation av ladd­boxar och solcellsanläggningar. Idag har företaget 28 anställda och dessutom fem personer inhyrda, för att hinna med den ökande efterfrågan.

– Elbilsladdning har vi arbetat med i cirka tre år och det är verkligen ett område som nu formligen exploderar. I samarbete med Elektroskandia, Garo och Wago har vi tagit fram ett koncept kring det här som fungerar. Vi köper allt inom elmateriel från Elektroskandia, mycket tack vare den otroligt bra service vi får av deras utesäljare Johan Tillberg. Han lägger ner sin själ i samarbetet och ser till att det alltid ordnar sig. En så bra support är viktigare än priset, säger Stefan Gimmerborn och fortsätter:

– Vi har valt att använda oss av Garo:s laddboxar. Har även testat andra fabrikat, men Garo har gett oss den bästa supporten. Att produkterna sen tillverkas i Sverige tycker vi också är ett plus. Som en viktig del i vårt laddkoncept använder vi oss också av Wago:s flatkabel. Med den kan vi erbjuda en framtidssäkrad installation. Det är bara att dra kabeln till alla p-platser och sen ansluta laddboxar vid de aktuella platserna. Tillkommer det senare fler som vill ha möjlighet till laddning är det bara att ansluta nya laddboxar till flatkabeln. Enkelt och flexibelt!

48 p-platser i ett första steg

Vid brf Poeten ville man i ett första steg elektrifiera 48 av platserna för att på sikt enkelt kunna bygga ut systemet till att omfatta samtliga p-platser. En perfekt lösning med Wago flatkabel med andra ord.

– De ville också ha ett enkelt system för att automatiskt kunna debitera respektive medlems elförbruk­ning. Laddboxen vi använde är Garo GLB 3,7kW utan sladd. Till dessa har vi kopplat Infometrics system som av laddboxarna får information om elförbrukningen per bil och skickar vidare till föreningen så att kostnaden debiteras bilägaren automatiskt. På så sätt slipper föreningen onödig administration.

Lastbalansering

För bästa möjliga tillgänglighet vid service place­rades styrcentralen för lastbalansering i garaget och ej i elrummet. Styrcentralen, som omfattar åtta utgångar 63A-grupper, ritades av Stefan Gimmerborn och byggdes av Garo.

– Lastbalanseringen innebär att man är skyddad mot överbelastning av elnätet och att huvudsäkringen ska lösas ut. Laddströmmen fördelas ut på de bilar som laddas i garaget.

Den största utmaningen med projektet?

– Ja det var definitivt att det inte fanns några väggar inne i garaget. Så vi fick tänka till en hel del innan vi började installera. Lösningen blev att dra flatkabeln i taket och montera takfästen som laddboxarna sitter på vid respektive p-plats. Det blev en riktigt snygg och fin lösning, säger Stefan Gimmerborn.

Installationen slutfördes i april 2019 och bostadsrättsfören­ing­en är mycket nöjd med resultatet. Inte minst att den flexibla lösningen innebär att det framöver enkelt går att konvertera en ”vanlig” garageplats till en el-laddplats.