I många bostadsrättsföreningar funderar man idag över för att investera i laddstationer. Men hur ska man göra om det bara finns några enstaka laddbara bilar i föreningen? På Brf Tegelviken i Kalmar framtidssäkrade man genom att investera i laddstationer för samtliga parkeringsplatser.

 

Brf Tegelviken bildades 2017 och består av tre bostadshus med totalt 30 lägenheter. Ordförande i föreningen är Jonas Hagström.

David Gissberg och Leif Klasson, Elektroskandia samt Jonas Hagström, Brf Tegelviken och Martin Thuresson, LR-Installation.

– Hela diskussionen kring laddstationer började med att vi fick frågan från en i föreningen om hur man fick ladda sin elbil. Var det till exempel möjligt att hänga en förlängningssladd från balkongen ner till p-platsen? Alla lägenheter har sin speciella parkeringsplats i anslutning till huset de bor i, men vi ville inte ha en massa sladdar kors och tvärs vid husen och dessutom klarar inte vanliga eluttag laddning under flera timmar. Vi förstod att vi måste hitta
en bätt­re lösning, säger Jonas Hagström och fortsätter:

– När vi gick igenom intresset så ville några i föreningen ha laddstationer och andra inte. Vi såg då riskerna med att bara sätta upp några stycken. Då kanske en del ångrar sig i framtiden och vill helt plötsligt ha laddmöjlighet. Då är det risk för att det blir olika laddstationer, med olika prestanda, administrations­lösningar etc. och om de köpt den själva ska de då ta med sig den när de flyttar? Vi tog därför beslutet att  förse alla parkeringsplatser med laddstationer, som ägs av föreningen och lägenhetsinnehavaren får betala en startpeng när man vill kunna börja ladda.

34 laddpunkter

Föreningen kontaktade LR-Installation som lämnade olika alternativ på laddlösningar.

– Vi har nu väldigt mycket förfrågningar på elbilsladdare från såväl privatpersoner som bostadsrättsföreningar. Det är jätteroligt och vi installerar allt fler anläggningar. När det gällde brf Tegelviken så gällde det totalt 34 laddpunkter. Från början var det tänkt att ta ström ut till respektive laddstation från varje lägenhetsmätare, för att enkelt lägga kostnaden på elbilsägaren, men vi kom fram till att det skulle bli oekonomiskt och problem med lastbalansering vid alla lägenheter. Därför var den bästa lösningen i detta fallet att ta matningen från respektive hus inkommande mätare och där även installera lastbalanseringen, säger Martin Thuresson, projektledare LR-Installation.

De lägenhetsinnehavare som aktiverat sin ladd­plats använder sitt RFID-kort för att ladda.

16-kvadrats kabel

LR-Installation föreslog laddstationen Charge Amps Aura, med vilken man kan ladda två bilar samtidigt med upp till 22 kW per uttag, kompletterat med effektvakten Amp Guard som optimerar laddningen mot övriga belastningar i fastigheten utan att säkringar löser ut.

– Aura är en gedigen och robust laddstation med inbyggda jordfelsbrytare och säkringar. En stor fördel här var också att vi kunde gå in med en 16-kvadrats kabel i laddaren. Vi har använt olika fabrikat av laddstationer tidigare men fastnat för Auran till offentliga ställen, säger Martin Thuresson.

– Aura hade det som krävdes, molntjänst med möjlighet att läsa av laddstatistik på ett smidigt sätt, dubbla uttag och var bra installationsmässigt då den klarade grova kablar. Dessutom är den snygg med stilren design och passar bra till våra hus, kommenterar Jonas Hagström.

Minimalt med grävning

Martin har till vardags samarbete med Elektroskandia och kontaktade därför tekniske innesäljaren David Gissberg i Kalmar för beställning av de 17 laddstationerna, 3 effektvakter och monteringsstolpar som levererades direkt under hösten.

– Vid varje hus är det ett halvmeter högt räcke vid parkeringen. Vi lät gräva och drog ut kabel från respektive hus till den första punkten, sen gick vi med kabeln ut till räcket, monterade kabeln på baksidan av räcket och parallellkopplade laddarna efter varandra. På så sätt blev det minimalt med grävning och vi kunde nyttja räcket för att ta oss runt, berättar Martin Thuresson.

Kabeln till laddarna monterades på baksidan av räcket vid parkeringen och laddarna parallellkopplades. Lösningen innebar minimalt med grävarbete.

Konfigurering av lastbalansering

I samband med att anläggningen installerades hade Elektroskandia i Kalmar en allmän information för kunder kring elbilsladdning. Givetvis var Martin Thuresson på plats för att lära sig mer och fick då kontakt med Elektro­skandias laddspecialist Leif Klasson, som höll i föredraget.

– Martin berättade om anläggningen de var i färd med att installera och frågade om jag hade möjlighet att titta förbi senare och gå igenom lite när de gällde konfigurering av lastbalanseringen, säger Leif Klasson, Teknisk KAM Elektroskandia.

– Leif Klasson besökte oss på platsen och träffade då också representanter från föreningen. Han hjälpte oss med att konfigurera en av de tre grupperna och berättade också lite kring vad man kunde få ut ur systemet vad gäller statistik etc. Det var till mycket värdefull hjälp för oss då detta var vår första större anläggning, säger Martin.

Lyckad investering

LR-Installation satte också upp en 4G-router vid undercentralen och byggde upp ett wifi-nätverk över hela parkeringsområdet. Detta var den bästa lösningen då hus och p-platser ligger lite utspridda. Totalt är det 30 lägenhetsplatser och en gästplats.

– Vi har haft igång anläggningen sen i december och är mycket nöjda. Vi kan enkelt administrera systemet själva. Av säkerhets­skäl, för att undvika felaktigt nyttjande, använder de som har laddplats sitt RFID-kort för att ladda. Även gästplatsen är öppen för de med aktiverad laddbox. Av 31 platser är idag sju aktiverade, så fler har skaffat elbil sen vi startade projektet. En bieffekt har också blivit att vi märkt ett ökat intresse för lägenheter som sålts efter att vi gjorde den här investeringen, så det känns som att vår framtidssatsning på laddstationer var rätt beslut, säger Jonas Hagström.